söndag 25 april 2010

Youpie Youpie Youpie!!!

En dag som denna finns inte jantelagen för mig! Jag är så stolt över att vara uppfödare till Youpie! För er som missat, så vann han V75 i helgen. Det var här hemma på Umåker och det gör inte saken sämre. Sedan gjorde han det på ett makalöst sätt! Från dödens på 13,6a/2140m. "Krafter kvar", enligt kusken Ove A Lindqvist. "75 i puls efter loppet", enligt skötaren Jonna Brosten. Jag kan garantera att undertecknad INTE hade krafter kvar och INTE 75 i puls efter loppet. Knappt någon röst heller efter ett långt upploppsvrål. Blev intervjuad i vinnarcirkeln (kul att bli uppmärksammad som uppfödare), men lät som jag var packad. Hörde själv hur konstigt det lät i högtalarna, men förstod inte varför. Det kan jag bjuda på, men frun trodde jag höll på att få en stroke... Nu är Youpie inkvalad till V75-finalerna på Solvalla, Elitloppshelgen!

Det var en fantastisk dag på Umåker. Perfekt väder, om än det blåste lite för mycket. Härligt med en hemmaseger för Chuck Liddell och Patrik Nygren! Ett fantastiskt arrangemang av Umåker. Nu är årets travsäsong igång på riktigt! Förutom Youpie och Chuck Liddell, så fick vi se ytterligare två fina 5-åringar vinna inom V75. Menhammaruppfödda duon Maharajah och Marshland.

***

Eniro 118118 har jag gått och retat mig på en tid. De säger i reklamen att du får svar på allt. Det är ju sant, men det är ganska värdelöst så länge man inte får RÄTT svar på allt. Två färska exempel:

1) Igår skulle jag gå och se Jonas Gardell - Trafikplats Glädjen. Segerrusig trodde jag att det skulle vara på Idun inne i Umeå. När jag parkerat bilen insåg jag att det stod Aula Nordica på biljetten. Var inte säker på vart Aula Nordica låg, så jag skickade ett SMS med texten "Aula Nordica Umeå" till 118118. Fick till svar: "Ellenor Lundgren Långg. 8 90421 Umeå"...

2) Frun skulle ha telefonnumret till en bonde i Stöcksjö. Ringde 118118 och frågade efter numret till (fingerade namn) "Per Anka i Stöcksjö". Fick till svar att någon sådan fanns det inte men det finns en "Patrik Anka på Mariehem". Hmm...det var ju helt fel, men 118118 var bestämda över att det inte fanns någon "Per Anka i Stöcksjö". När frun kommer hem och slår på hitta.se, så kommer "Per Anka i Stöcksjö" fram som första träff...

***

Jonas Gardells uppträdande var riktigt bra! Lätt en fyra (av fem möjliga).

1 kommentar:

  1. Otroligt bra insats av hästen. Över 7000 besökare är bra för Ume-travet.

    SvaraRadera