söndag 13 december 2009

3ans och Wordwide

Jag känner mig som "Jimmys farfar". Alla har väl sett videon på YouTube med Jimmys farfar som blir galen när han inte får se travet på TV'n. Se den nedan annars.




Jag har i eftermiddag och under kvällen försökt att få se Criterium des 3 ans i sin helhet, men ICKE.
Loppet ska kunna ses gratis på www.equidiavideo.fr där jag har konto, men jag får bara veta att "Du har inte behörighet att se detta innehåll". Frustrerande! Det känns inte som att det är läge att ringa Equidia och klaga med mina franska kunskaper. Mina franska kunskaper är begränsade till att rosta...franska till frukost.

Nåväl, till loppet som jag bara fått se upploppet till. Vann gjorde skrällen Sun Ceravin (Mon Premier Cehere) och Frank Nivard på löpningsrekordet 13,5/2700m, en tiondel snabbare än när Quaro vann för två år sedan. Ingen annan vinnare än dessa två har vunnit på bättre tid än 15,0...

Tvåa blev Saxo de Vandel (Coktail Jet) som avslutade snabbast av alla efter sen lucka och var nära att hinna fram. Trea Severino (Gobernador), fyra Sage de Bresles (Islero de Bellouet) och femma So Lovely Girl. Snabb avslutning fick vi även se av Sam Bourbon (Goetmals Wood) som blev sexa före Situtunga (Jam Pridem) som tog sista pengen.

Kort härstamningsanalys av vinnaren, Sun Ceravin:

Fadern Mon Premier Cehere (Extreme Aunou) är ganska okänd. Han gick 14,4 och tjänade 290.420 EUR. Främsta meriten var nog tredje platsen i Prix Phaeton (Gr.2) som 4-åring. Vann i debuten som 2-åring. Gick bra som 4-åring och vann två lopp med 32.500 EUR i första pris och slutade femma i Criterium des 4 ans. Han har sin första treåringskull ute på banorna i år. Han möderne är väldigt franskt.

Modern Nindra de Val (Quiton du Coral) satte rekordet 22,1 i debuten, i en karriär som slutade efter tre starter som 3-åring. Hon är ung i aveln och Sun Ceravin är första avkomman. Hon har även en 2-åring som är efter Blue Dream. Med risk för att göra bort mig, så hittade i alla fall jag inte så mycket intressant på mödernet.

Förutom farfar Extreme Aunou (Baltic Speed - Nesmile) så är stamtavlan väldigt fransk, nästan 85% franskt blod enligt Blodbanken. Korsad 3+4 på Chambon P. Man kan också notera att han har två unga föräldrar, som var fem resp. fyra år vid "tillverkningen" av denna klassiska vinnare.

**

Worldwide hade inget flyt i spårlottningen har vi redan konstaterat. Sedan finns det inte en chans i världen att han ska räcka till på V75, om han dessutom ska ha oflyt i loppet. Han avslutade bra i de bakre regionerna och var inte speciellt tagen efter loppet. Vi glömmer denna start och siktar framåt. Vi är i alla fall nöjda med vad han presterade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar