onsdag 9 december 2009

Faksen, Gubben och Vinternummret

Kan inte riktigt släppa Järvsöfaks och Nordgubben som nu ligger tävlingsskorna på hyllan. Jag reflekterade över HUR länge de varit med och tävlat. De både gentlemännen föddes alltså 1994 när Sverige tog brons i fotbolls-VM.

Deras tävlingskarriärer startade 1997, samma år som Gum Ball vann Elitloppet. Om jag relaterar till mitt eget liv, så har jag under deras tävlingskarriärer hunnit med bl.a.
- byta bostadsadress fem gånger.
- haft sju olika anställningar.
- ägt sju olika travhästar.
- gifta mig och få två söner.
(Ligger i lä om man jämför med Järvsöfaks 536 svenskregistrerade avkommor. Plussa på de norskfödda och de som är födda 09 och inte färdigreggade!)

När Järvsöfaks satte sitt världsrekord 2005. Då gick han 17,9ak. När jag lyckades ta min första tränarseger 2000 med då 4-åriga varmblodet Newspaper Carry på Bergsåker, skrevs segertiden till 18,0ak...

För mig som är uppfödd med Solänget som hemmabana så har jag sympatier för "den ständige tvåan" Nordgubben. Nu slutar han karriären som Sveriges näst vinstrikaste kallblod genom tiderna. "Tänk om"...inte Järvsö Anna fött den där hingsten efter Trollfaks samma år...

Två fantastiska individer som givit svensk travsport massor av god PR! Tack ska ni ha!

**

Idag var det "Lilla julafton" när TravRondens vinternummer traditionsenligt dunsar ner i brevlådan. Alltid lika spännande. För mig är fokus nr 1 på hingstannonserna. Vilka hingstar blir tillgängliga 2010? Vad kommer de att kosta? Var kommer de att stå? Nyfikenheten har inga gränser...

Här kommer en sammanställning av de hingstar som annonseras ut i vinternumret:

- i alfabetisk ordning
- i kostnads ordning
- sorterat efter mankhöjd
- sorterat efter generationsväxlingar
Reservation för ev. fel. (c) Stall Bredbyn

När BLUP-talen uppdateras kommer en sådan lista också...

**

Vi har inte bokat hingst till vårt sto ännu, men ett beslut närmar sig. Återkommer i frågan när vi bokat.

Lycka till med hingstletandet!

1 kommentar:

  1. Hahaha, ja det är verkligen lilla julafton när Travrondens vinternummer kommer :-) Själv var jag ute kl.5 på morgonen och hämtade den i brevlådan och precis som för de flesta som funderar på att betäcka sina ston nästa år är det hingstannonserna som läses först - framlänges, baklänges och på tvären.....
    Tack för en bra sammanställning av 2010 års hingstar!

    SvaraRadera