måndag 21 december 2009

VDN

Nytt år och från 2010 gäller en ny VDN-besiktning av de hingstar som ska verka i svensk avel. En ny modell som varit efterfrågad av många, men ändå läser jag på olika forum att det fortfarande finns de som är missnöjda. Kanske har dem missförstått hur den fungerar? Jag ska försöka reda ut vad som gäller...

* Hingstar som står uppstallade i Sverige och redan blivit godkända på svensk avelsvärdering. De är godkända precis som tidigare och behöver inte värderas igen.

* De hingstar som ännu inte är godkända måste visas för en VDN-besiktning. Det enda som kan underkänna en hingst är om det finns allvarliga äfttliga veterinära anmärkningar. "Alla" blir godkända. De får dock en poängbedömning och ett förväntat avelsvärde.

* Hingstar som står uppstallade i andra länder med egen avelsvärdering (ex. IT, FR, FI, NO, DK) ska vara godkända i det land som de är uppstallade. De måste dock ansöka för ett godkännande i Sverige som görs "pappersvägen". Ungefär på samma sätt som "lishingstarna" tidigare, men med en utförligare deklaration. Detta oavsett om hingsten används i uppstallningslandet eller i Sverige.
- Däremot går det inte längre att åka till uppstallningslandet och använda hingsten, om den inte ansökt och fått godkänt via pappersvägen.

* Hingstar som står uppstallade i länder utan avelsvärdering (ex. US, CA, NZ, AUS) får som tidigare ansöka via pappersvägen för att bli godkända som "listhingstar".

Sedan ska det poängteras att man får använda "icke godkända" avelshingstar, men då får man inte tillgång till "morötterna". (ex. STC-lopp, klassiska lopp, premielopp och uppfödarpremier m.m.)

---

Jag tycker synd om de som ska avelsvärdera dessa hingstar. Den nya värderingen innebär att hingstar kommer att godkännas med en bedömning, exempelvis "Hingsten har ett förväntat lågt avelsvärde". Om 50 hingstar kommer att få den värderingen, så kommer säkert en eller två av dessa bli hyggliga avelshingstar ändå. Misstänker att avelsvärderingsnämnden kommer att få höra hur odugliga de är då...även fast de hade rätt i 48 fall.

En lågt värderad avelshingst har ungefär 1 chans på 200 att bli en bra avelshingst. För att hitta en "Tibur" bland dessa 200 krävs att 199 dåliga avelshingstar också testas i avel. Är det värt arbetet? (Jag sticker inte under stolen att Tibur har varit värdefull för svensk avel!) En högst värderad avelshingst har ungefär 1 chans på 5 att bli en bra avelshingst. Jag vet var jag skulle leta... Det är tillräckligt svårt ändå med avel.

Den enda oro som jag har inför denna VDN är att hingsthållare "missbrukar" friheten. De har också en "skyldighet" att inte importera tveksamma utländska avelshingstar och sälja in dessa med mördande reklam. Det är att tänka kortsiktigt och egoistiskt, vilket knappast gynnar svensk avel. Hoppas att inte stoägarna går i den fällan...

Det är väldigt sällan att en avelshingst utan egna unghästmeriter blir en bra avelshingst. I alla fall jag värderar unghästmeriter högre än härstamning. Betänk att två helbröder "bara" har 50% samma gener, halvbröder "bara" 25%...o.s.v.

5 kommentarer:

  1. Måste bara säga att jag har länge längtat efter en VDN deklarering och fri import.
    " Egen hingst " har som alla andra fritt fram att vdn deklarera och betäcka som alla andra.
    Det är upp till mig som uppfödare att välja ut det som JAG anser är det bästa för mitt sto och min plånbok. Men använder jag dom billigaste eller dom lågt värderade skall jag inte klaga när jag inte får betalt för min avkomma. Jag tror att det kommer skilja ännu mer mellan dom uppfödarna som satsar på kvalite och dom som föder upp för eget bruk eller för att sälja för 5000 - 10000 kronor.
    I slut änden tror jag att vi kommer få se färre betäckta ston då många tror att man kan betäcka sitt tävlings sto med en lågt värderad hingst och få samma pengar som man förut fick för en avkomma efter en godkänd hingst. kvaliten på auktionerna kommer bli högre och avkommor till lågt värderade hingstar kommer säljas billigare än idag. dom som satsar på kvalite kommer slå ut sina ston med mediokra avelsresultat för att ge plats åt nya ston som betäcks med högre värderade hingstar.

    SvaraRadera
  2. Det är inte bra att utlandsstationerade hingstar måste vara vdn klassade enl svensk modell, det är många topp hingstar i bla Frankrike och Italien där ägarna inte bryr sig det minsta om sverige, vill man då tex åka till Frankrike och betäcka blir urvalet mkt begränsat. Vi betäckte första året med Dauget Rapide utomlands hade vår märr fölat 2010 så hade fölet inte fått fulla rättigheter.det är inte bra, jag begriper inte hur Stc har tänkt.

    Christer

    SvaraRadera
  3. Christer: För utlandsstationerade hingstar är det i princip samma sak som för listhingstarna tidigare. Det krävs en utförligare beskrivning av hingsten, men de godkänns enbart "pappersvägen". Jag tror nog att topphingstarna kommer att söka detta tillstånd. Det lär finnas intresse att använda dess hingstar i Sverige och de är "dumma" om de inte ser chansen att tjäna de extra slantarna. Ex. så är de franska hingstarna maximerade till 100 ston i hemlandet och de flesta har kapacitet till betydligt fler ston... Ta Love You som exempel som tar 10.000 EUR i levande fölavgift för de som föds i Sverige. I Sverige kan han betjäna ytterligare 150 ston. Varför skulle de inte ta den "extra inkomsten"? Jag tror som sagt att de hingstar som är intressanta för den svenska marknaden kommer att ansöka om VDN-pappersvägen.

    God Jul och Gott Nytt År! / Håkan

    SvaraRadera
  4. Så du tror att ägarna till ex Capriccio eller Kaisy Dream betalar ca 15000 sek för en Svensk vdn märkning, för att det kanske kommer något enstaka svenskt sto, det verkar orimligt, jag tycker det borde vara fritt fram som det var förr alltsådenna regeln ser jag mer som ett handels hinder och försvårande för kunniga uppfödare som vill leta intressanta hingstar i Frankrike och Italien.
    Christer

    SvaraRadera
  5. Christer här igen.
    Jag menar inte listhingstarna utan alla godkända hingstar i Frankrike, förr räckte det med att de var gdk:a i sitt hemland om man åkte utomlands med ett svenskreggat sto och betäckte, nu kan man ju inte göra så och då är det ju så att man missar flera intressanta möjligheter pga denna nya regel.

    SvaraRadera