tisdag 15 december 2009

Tack Anders! EU och OS.

Jag fick igår morse ett telefonsamtal från Frankrike. Anders Lindqvist ringde och berättade för mig hur "Equidiavideo" fungerar. Det är nämligen så att de klassiska loppen, samt Quinté+ loppen visas gratis. Då behöver man inte logga in. Jag hade konto och loggade in, men då fungerade det inte... Tack Anders, nu har jag fått se loppet!

Vad ska man säga om loppet? Vinnande Sun Ceravin var riktigt bra från ledningen och förtjänar högt betyg. Tvåan Saxo de Vandel fick loppet i andra ut, men satt kvar när det attackerades. Fick märkligt/turligt lucka på upploppet, men för sent för att hinna fram. Riktigt vass avslutning! Trean Severino gjorde loppet utvändigt ledaren och föll med flaggan i topp. Fyra blev Sages de Bresles från ledarryggen och So Lovely Girl var klart godkänd som femma efter ett tufft lopp i spåren sista 1000m. Sam Bourbon avslutade riktigt bra till sjätteplatsen. Jag tyckte dock att han inte travade perfekt, speciellt i inledningen av loppet. Ser ut att vara en stor häst som säkert kommer alltmer under nästa år, är fortfarande segerlös i år.

**

Det har ju diskuteras mer eller mindre livligt om det svenska avelsvärderingssystemet och stambokens olika delar. Rätt eller fel, men från och med 2010 blir det VDN-deklaration och alla hingstar som visas utan allvarliga äftliga veterinära anmärkningar blir godkända.

Det har ifrågasatts om den svenska avelsvärderingen har varit "laglig" inom EUs fria marknad. Jag kan absolut noll och ingenting om EU-rätt, men hur fungerar det i Frankrike med den fria marknaden inom EU? Vad skulle hända om Menhammar får för sig att stalla upp From Above i Frankrike och vill registrera hans avkommorna i den franska stamboken?

NON!, skulle fransmännen säga. Nähä, hur fungerar det på den "fria marknaden"?

Jämfört med fransmännen har vi varit väldigt öppna med att få in så bra avelsmaterial som möjligt från den globala marknaden.

**

Jag får gratulera Hallänningarna till att Halmstadstravet valt att slopa Open Stretch! Ett mycket bra beslut, tycker jag. Det är aldrig försent att ändra sina misstag. Nu hoppas jag att Göteborgarna stänger minst ett spår på Åby också... Sedan är jag nöjd i Open Stretch-frågan. Det gör inget att Skellefteå har Open Stretch, eftersom banan inte kör så många högt doterade lopp. Då är det okej för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar