måndag 24 maj 2010

Hingstar och spånbal

Jag blir själv ganska förvånad över att det är så många som väljer att gå till hingstar som har ett "lågt förväntat avelsvärde". Visst förstod jag att dessa hingstar skulle få ston, men långt ifrån så många som de verkar få i realiteten. Jag tänkte visa två tabeller som Staffan Philipsson gjort och som kan anses vara en utvärdering av den tidigare avelsvärderingen.

Det är viktigt att poängtera att "Klass I" och "Klass II", ungefär motsvarar "Mycket högt förväntat avelsvärde". "Klass III" och "Klass IV" motsvarar ungefär "Högt förväntat avelsvärde". Sedan finns det inga klasser som motsvarar "Medelhögt", "Lågt" och "Mycket lågt" förväntat avelsvärde. Dessa tre kategorier är alltså "under" denna tabell. (Klicka på tabellerna, så bli de större)
Denna tabell är från 1985-1995 och visar att 68,8% av de hingstar som fick absolut högst betyg sedermera blev Elit- eller A-hingstar. 3,1% av dessa blev "kasserade". Av de hingstar som precis klarade sig över minimikraven blev hela 72,7% "kasserade. Slår du ihop "Klass III" och "Klass IV" (motsvarar "Högt förväntat" idag), så blev EN (Tibur) Elithingst, 11,8% blev "AB" och resterande 87,2% blev "B" eller "kasserade". Det är ganska tydligt att i denna tabell var "lönsamt" att välja hingstar med "Mycket högt förväntat avelsvärde"
Denna tabell är från 1985-1995 och trenden är densamma. Av de hingstar som har högst avelsvärde hittar vi de som blir Elithingstar och de flesta av hingstarna som precis klarat miniminkraven blir "kasserade".

Jag poängterar IGEN, att de hingstar som nu får "medelhögt", "lågt" och "mycket lågt" betyg, inte ens är med i denna undersökning. Visst finns "möjligheten" att dessa hingstar kan bli bra, men för mig är sannolikheten mycket låg. Enstaka hingstar kommer säkert att lyckas skapligt, men för mig som tycker att avel är tillräckligt svårt ändå...låter jag gärna andra att få ta kostnaden och osäkerheten att pröva dessa först.

Jag är också förvånad över att flera av de hingstar som är värderade till "medelhögt", lågt" och "mycket lågt" kostar lika mycket som redan etablerade hingstar. Visst kan det vara spännande att testa en hingst med "lågt" avelsvärde, men då tycker jag att priset borde sättas därefter. Exempelvis som Anders Lindqvist valde att göra med Lönshults Danne, en hingst (svenskfödd, men med fransk far) som ändå har unghästmeriter som slår de flesta av de andra "nya" franska hingstimporterna.

Jag avslutar med en instruktionsvideo på hur man gör när man tömmer en spånbal i en box. Kul och lite brutal, om man lyssnar på ljudet.




Imorgon kommer jag tillbaka med ett inlägg inför den kommande Elitauktionen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar