måndag 31 maj 2010

Lång sammanfattning...

Vilken helg! Jag hade höga förväntningar på helgen och de infriades. En fantastisk helg i Stockholm. Här kommer min rapport från helgen!

Vi börjar på auktionen på fredagskvällen. Där hade vi ordnat med en monter där vi delade ut vår färska "Unghästkatalogen", samt ett lika färskt nummer av Hingstinfo. Träffade massor av trevligt folk! Hur trevligt som helst. Jag hann inte med att titta så mycket vare sig på hästar eller auktion, men det var heller inte det viktigaste för mig. Tyvärr verkar inte budskapet om satsningen på stona ha gått fram till köparna. Gapet mellan priserna på hingstar kontra ston ökade... Vissa uppfattningar är så djupt rotade att de är omöjliga att ändra på.

På lördagen åkte vi ut på Solvalla. Vi kom dit i princip samtidigt som Youpie anlände i sin hästtransport. Jenny tog fram kameran och skulle ta några bilder på stjärnan. Hon tyckte dock att det verkade lite konstigt på displayen...JAG hade glömt kvar minneskortet i datorn hemma. Ridå! Det var bara att masa sig ut från Solvalla och bort till Bromma Center för att inhandla ett nytt minneskort.

För oss kretsade hela dagen kring Youpies start. Det var inte lätt att koncentrera sig på annat. Jag kunde inte ens göra ett V75-system. Från att ha varit segerviss under hela veckan, så trodde jag efter provstarten att han skulle vara chanslös. Kändes inte som att det var rätta trycket i honom. Kanske ett psykologiskt fenomen? Nu gjorde han återigen ett topplopp och blev tvåa bakom fantomspurtande Quantum Oliver (e.Malabar Circle Ås). Jag gjorde verkligen allt för att jobba in honom, vilket medförde mycket ansträngda stämband efteråt. Vi lyfter på hatten och gratulerar Quantum Oliver och Flemming Jensen till segern och ett grymt upplopp!

Vi kunde dock inte förstå hur "alla" tipstidningar och experter kunde vara så säkra på att Conrads Garland (e.Armbro Trick) skulle köras i ledningen. Det fanns inte på kartan i vår värld att han skulle laddas (och bli het) över 2140m... Hur tänkte de då?

Efter loppet skulle vi gå och hälsa på Youpie efter loppet. Både Jenny och jag har "STC-kort" som berättigar till tillträde på samtliga travbanor och stallområden. Vi hade ju tidigare under dagen besökt stallbacken TVÅ gånger (glömde ju minneskortet), utan problem med nämnda kort. När vi kom till stallvakten, så gick först Jenny in med nämnda kort. Sedan blev det stopp för mig.

- STC-korten gäller inte idag, sa hon i vaktkuren.
- Nähä...jag har ju gått in två gånger med det tidigare idag via andra den andra stallentrén, försökte jag, men ville inte påpeka att hon nyss släppte in Jenny med SAMMA kort.
- De har sagt att de inte släppt in någon med STC-kort, så det kan inte stämma, fortsatte hon.
- Okej...fungerar det med detta kort, sa jag och visade upp mitt press-ID.
- Ja, det är okej, sa hon och jag blev insläppt.

Inte är det konstigt att det blir bråk med vakter som ska provocera. Nu var jag både nykter och sansad, samt hade en plan B... Det är nog inte alla som är/har det. Fast om Solvalla hade skickat ut stallbiljetter (och program!) till alla uppfödare som så många andra banor gör, så hade det inte varit något problem.

Vi gjorde ett taktiskt val och åkte faktiskt till hotellet efter loppet. (Inte i besvikelse, om någon trodde det.) Regnandet började att tillta och det kändes som en urladdning i kroppen efter loppet, loppet som vi hade laddat i veckor för. Vi är grymt stolta över vår uppfödning som alltid gör sitt. Det var i alla fall skönt att hinna slumra en stund på hotellet inför kvällens övningar.

Jag skulle in till Stureplan på kvällen och tog en promenad (ca 15 min) till Vretens T-banestation. Den var stängd! Samtidigt kom ett par som också skulle till Stureplan, så vi bestämde oss för att dela en taxi. Vilken rysare när taxichauffören kom...

- Vi ska till Stureplan, sa jag.
- Storeplan, var ligger den?, undrade chaffisen.
- Hehe..., sa jag som trodde att han skojade.
- Vilken gata ligger den på?, fortsatte han.
- Ja, den ligger vid Birger Jarlsgatan, hjälpte mina medpassagerade till med.
- Var ligger den gatan?, frågade chauffören.

Kändes inte så lovande... Chauffören sa att han detta var hans andra dag på jobbet. Jag trodde Stureplan var den första adressen som de fick lära sig på utbildningen. GPS kanske vore nått? Mina medresenärer kunde i alla fall hjälpa honom att hitta rätt.

Söndagen inleddes med fantastiska prestationer...

Att få se en 08-öppning i montéloppet trodde inte jag var möjligt. Prince de Montfort (e.Ipsos de Montfort) dundrade med Antonie Wiels runt på ofattbara 1.10,5 (samma tid som Elitloppsvinnaren).

Sedan kommer Hallsta Lotus (e.Järvsöfaks) travar 19,7a/1609m efter en utvändig löpning. Även svenskfödde Järvsöfaks-sonen Röste Bo travde under 20,0 och landade på 19,8a/1609m.

Efter detta kommer Inside Broline (e.Varenne) ut och vinner på 1.11,1a/1609m! Då börjar man hoppas på att det ska bli en låg 09-tid i Elitloppet...

Skapligt vass speed hon besitter Ilaria Jet (e.Pine Chip)! Bland det värsta jag sett... För Lucky Jim (e.SJ's Photo) blev det en "Orange Krasch" efter en mindre lyckad styrning av Andy Miller. Pallar inte jänkarna trycket när det är publik på plats? Tim Tetrick missade starten med Buck I St Pat (e.Jailhouse Jessie) ifjol...

Sedan blev en stor snackis i det andra Elitloppsförsöket. Borde Torvald Palema (e.Alf Palema) diskas? När jag såg loppet, så tyckte jag han borde ha diskats. Sedan fick vi på Valla se filmen framifrån som måldomarna använder och då tycker jag att han ska firas. Jag vet inte om den filmen visades på TV? Den visar tydligt att Brioni (e.Timberland) bryter ner och ger Torvald Palema fritt spår. Rätt av domarna denna gång, tycker jag. Jag förstår också om de som inte sett översiktsfilmen vill diska...

ELITLOPPSFINALEN
Iceland
(e.Scarlet Knight) runt om! När jag såg hur stor ledning Iceland hade när han kom upp till 500m, så förväntade jag mig en tidsnotering på typ 06-07.. När tavlan visade 11,2 kändes det märkligt och då började man ana att han skulle ha en skaplig chans. När varvet inte gick fortare än 12,1, så borde de i kön vara chanslösa. Iceland fick ge sin far Scarlet Knight (e.Pine Chip) en Elitloppsseger! Fortfarande har ingen Elitloppsvinnare lämnet en Elitloppsvinnare...
  • Sex svenskfödda till start, samtliga gick till final. Etta och tvåa i finalen!
  • Både vinnaren Iceland och tvåan Torvald Palema har 100% amerikanskt blod.
  • Samtliga prisplacerade i finalen var svensktränade!
  • Finalisterna från försök två, blev 1a, 2a, 3a och 5a i finalen.
Jag noterar att det var många märkliga tidsangivelser under dagen på Solvalla. Många lopp måste ha gått ruskigt fort mellan 1000m och 1109m för att det ska stämma... Kolla speciellt på lopp 2,3,5 och 7. Segertiderna ligger klart lägre än angivelserna för 1000m och sista 500m.

Hur ska man uttala Oyonnax? Det hörde minst tre ganska varierande uttal under söndagen Åj-å-nacks, Åj-å-nå och Åj-å-na. Eftersom Tony Ryttar säger Åj-å-na, så tror jag att det är det rätta.

Lutfi Kolgjini hade en tung helg. Under lördagen startade nio hästar från stallet och det blev 112.000 kr in, där Global Legacy (e.Tom Ridge) var mest framgångsrik med en andraplats och 50.000 kr in. Det gick ett rykte på Undici att Ludde hade hotat att stryka alla sina hästar till söndagen. Kanske borde han ha verkställt detta? Åtta hästar till start under söndagen, varav sex galopperade bort sig. Miro Bi (e.Toss Out) var den ende som fick pengar, trea i lopp 1 och 20.000 kr in.

Lite trött och solbränd efter en fantastisk helg! Ett år kvar...

2 kommentarer:

  1. Att ha starthäst Elitloppshelgen är ju vad alla hästägare drömmer om, men jag har precis som du stött på de benhårda reglerna för Solvallas stallbacke. Det är inte ovanligt idag att man är ett gäng som äger häst ihop. Men nej, bara två stallbacksbiljetter per häst. Inget oöverstigligt problem, trodde vi, eftersom jag hade (och har) hästägarkort på Solvalla med tillträde till stallbacken och polaren STC-kort. "Ändringar i kortets giltighet meddelas i tävlingsprogrammet" står det på hästägarkortet, men jag kunde inte hitta nåt sådant i banprogrammet. Trots detta var det benhårt nobben i entrén för oss båda. Nu lyckades vi genom kontakter ändå komma in, men det är synd att det ska behöva vara så.

    SvaraRadera
  2. Det är okej för mig om de anger tydligt i programmet vad som gäller för respektive tävlingsdag, men då finns det också en poäng i att programmet skickas ut...

    Det är okej för mig, om samma regler gäller för alla på samma sätt. Kvinnan i vaktkuren släppte ju uppenbarligen in min fru med STC-kort 10 sekunder innan jag fick nobben med mitt STC-kort. Samma kort som jag tidigare två gånger under dagen kunnat ta mig in med via en annan stallbacksentré.

    SvaraRadera