måndag 10 maj 2010

Youpie och hästars värde

Hela helgen har jag studsat omkring på små moln. Det känns osannolikt att första uppfödningen skulle bli dubbel V75-vinnare och en 11-travare. På sättet som Youpie vann i lördags är svårt att förstå... Jag har svårt att finna ord för prestationen. Däremot har jag hittat ett ord som passar mig bra, känner mig som en stor flaska "YES!" idag. Yes - som i positiv. Grön - eftersom jag har en grön Youpie-tröja på mig och dessutom "nu ännu drygare"...

Tiden 1.11,8 är såvitt jag vet den snabbaste tiden i Sverige av en 5-åring hittills i år. Detta från dödens... Youpie har vid sina två senaste segrar noterat samma tider som Guldvinnarna, och båda gångerna från dödens.

Visst kan man känna att vi haft lite "nybörjartur" med vår uppfödning. Det känns dock som vi redan fått betala tillbaka för all tur. Efter Youpie har vi fått vara med om två kastningar. Först en helbror till Youpie, pga abortvirus. Sedan kastade Staro Yours Truly i våras som bekant för bloggläsarna, även om det inte var vår fölunge. När vi köpte tillbaka Youpies mamma La Concours, så fick hon foderstrupsförstoppning på transporten. Hon var jättesjuk när hon kom "hem" till oss. Det blev lunginflammation och sedan lungsäcksinflammation och vi tvingades till slut ta bort henne. Det känns i hjärtat att vi inte fick ha henne kvar...
(La Concours har en 3-åring efter Juliano Star hos Thomas Lönn som tränar 21,5 som vi också fött upp.)

Jag berörde "hästars värde" i ett tidigare inlägg. Det var synd att inte Ronden kunde redigera bort en annons från hästbörsen när de skickade fredagstidningen till Norrland. Då hade vi norrlänningar sluppit ha så dåligt samvete för att vi är så snåla. En 11-årig valack som de senaste 18 månaderna tjänat ihop drygt 70.000 är till salu med prislappen "dyr". Vad är en sån häst värd? I Norrland är han inte värd mycket, men vi får hoppas att säljaren hittar köpare i andra delar av världen. Hästen är ju snygg, men man får många fina tavlor för billigare penning. Hästen startar på Solvalla på onsdag, så han lär vara en "klaring" efter mitt inlägg. Så blir det alltid! (Det bjuder jag på...)

Jag har hunnit bläddra lite i Elitauktionskatalogen. Snygg produktion och många fina hästar. Hingstpresentationerna känns påkostade och verkligen välgjorda, men...som köpare skulle jag tycka att det är för mycket text. Personligen hade nog föredragit att få "Vinstrikaste avkommor" i tabellform och en lättare översikt på hingstar utan avkommor. Fast jag är ju en statistiknörd. Snyggt med färgbilder på hingstarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar