onsdag 26 maj 2010

Inför Elitauktionen, del 2

Hmm...nu ska jag försöka välja de intressantaste hästarna i Elitauktionskatalogen. Jag sätter på förhand upp vissa kriterier och dessa är helt ovetenskapliga. Detta är ENBART en teori, eftersom jag inte heller har besiktigat hästarna. Såhär kan man tänka...

Jag har en teori om att en avkomma ska ha max 12,500% i inavelskoefficient. Därför plockar jag bort samtliga hästar som har över 12,500% i inavel. Det är tre strukna hästar och sedan försvann 40 hästar när jag sorterar bort de med "hög inavel" och 57 återstår.

Sedan vill jag att hästens mor inte ska vara äldre än 8 år i år. Kanske ett ologiskt urval? Nåväl, jag tror att generellt sett är unga mödrar lite bättre i aveln. I detta urval ramlar ytterligare 44 hästar bort och vi står kvar med 13 st.

Eftersom samtliga morsor till de återstående är "oprövade" i aveln, så vill jag ha en far som är beprövad. Därför tar jag bort alla fadershingstar som inte har haft första kullen minst en 3-åringssäsong på banan. Två föll bort, och vi står kvar med elva st.

Nu sätter jag lite hårdare krav på morsorna! De ska ha segrat, samt ha minst 110 i avelsindex (om de har fått avelsindex). Detta plockar bort ytterligare fyra st och "slutligen" har jag sju objekt kvar... Dessa sju är:

11 POSTRIDER, sto e.Andover Hall - Indeed Kronos
18 QUATRO CENTRO, hingst e.Andover Hall - Klipspringer
42 QUEEN LEAF, sto e.Varenne - Reality Ås
61 M.T.HALELUJA, sto e.Kadabra - Venus Käll
64 FOLLI, hingst e.Self Possessed - M.T.Angel
69 BAMBOO ROZZ, hingst e.Super Arnie - Yankee Bash
76 MY CHAMPAGNE, hingst e.Credit Winner - Champagne Clipper

Imorgon ska jag nämna mina "Topp Tre" intressantaste hästar till Elitauktionen utifrån härstamning, men ingen av ovanstående är med på den topplistan.

1 kommentar:

  1. Spännande att läsa om olika funderingar på hur man kan välja ut unghästar!!!
    Tack för att du delar med dig / Jeanette

    SvaraRadera