onsdag 2 juni 2010

Trissta odds och generationsväxlingar

I söndags var det "Mors Dag". Då var det säkert vanligt att det köptes Trisslotter till mamma. Jag gjorde det i alla fall, även om jag visste att det var dåliga odds. Mina söner fick ge sin mamma en Harry Boy på Dagens Dubbel igår istället. Den satt! DD gav "bara" drygt 18 ggr och insatsen per rad var 8 kr, det blev i alla fall 150 kr att hämta ut på satsade 50 kr. Chansen att få motsvarande (eller bättre) vinst på Triss är ca 1 på 200...

Jag skulle utse Triss till den sämsta legala spelformen som finns i Sverige. Jag jobbade på ICA Kvantum i Piteå för ett antal år sedan. Där sålde jag väldigt många Trisslotter och det blev ganska konkret när jag såg hur få som faktiskt vann något. Jag har analyserat vinstplanen som finns på svenskaspel.se
  • För att vinna EN MILJON eller mer så är chansen,
    1 på 1.000.000.
  • För att vinna minst 100.000 kr, har chansen ökat till
    1 på 222.222.
  • För att vinna 1.000 kr eller mer, så är möjligheterna
    1 på 3.515.
Det innebär att: Om du köper en Trisslott om dagen, så tar det statistiskt sett ca 9-10 år innan du får en vinst på 1.000 kr eller mer. (Kostar dig 87.875 kr....)

För att ta hem en vinst som är större än 100 kr, så händer det i snitt 1 gång på 452. I konkreta ordalag, så måste du köpa en lott om dagen i drygt 15 månader innan du får en vinst som är större än 100 kr. (Kostar dig 11.300 kr.)

Svenska Spel marknadsför Trisslotten med att det är vinst på mer än var femte lott. Det stämmer, så till vida att man får hämta ut minst en ny lott vid vart femte lottköp. 90% av alla dessa vinstlotter är värda 25 kr eller 50 kr... Återbetalningen till spelarna/lottköparna är 51%.

Sammanfattningsvis har mycket dåliga odds att vinna mer än 100 kr. Jämför du Triss med V75, så är enligt mig V75 överlägset. Skulle du köpa en Trisslott om dagen i veckan, så blir det (7x25 kr) 175 kr/veckan. Lägger du 175 kr i veckan på V75, så kan jag nästan garantera att du vinner mer än 100 kr inom ett halvår. Det som skulle ta drygt 15 månader för trissköparen. Du bör också få en fyrsiffrig vinst betydligt tidigare än det statistiska 9-10 år som det skulle ta för trissköpare.

Det är svårt att göra exakta beräkningar för vinstchanserna på V75. Det finns program som kan uppskatta vinstchansen. Jag testkörde ett chanssystem på ca 350 rader (175 kr) i programmet och systemet var byggt att det skulle ge minst 100.000 kr i vinst. Enligt programmet så var chansen att få sju rätt på detta system ca 1/3000. Jämför med triss 1/222.222...

Plötsligt händer det...men inte så ofta!

Fick en kommentar på tidigare inlägg angående generationsväxlingar. Hur räknar man ut detta? Det finns olika sätt att räkna på. Jag brukar vanligen använda siffrorna från Blodbanken.nu som anger medeltalet för 4 generationer. Då plussar man ihop alla födelsetal från anföräldrarna i de fyra närmaste leden och delar med 30 (antalet anföräldrar).

Se exemplet som jag gjort med Commander Crowe:

Jag vet att det finns de som räknar på andra sätt. Sven Lindblom räknar "Generationsväxlingen är: medelvärdet av ((hästens födelseår – faderns födelseår); hästens födelseår – morfars födelseår)/2; (hästens födelseår – mormorsfars födeleår)/3)."
I exemplet med Commander Crowe ovan skulle det bli:
((2003-1997); (2003-1984)/2; (2003-1975)/3) =
6+9,5+9,33/3 = 8,3 år
Sven räknar med att genomsnittet ligger på 10 års generationsväxling.

Jag kollade upp samtliga hingstar som var ute på annons i Travrondens Vinternummer.
Medeltalet bland de i Sverige uppstallade hingstarna var 1966,17. Yngst var Mythical Lindy med 1979.40 och äldst Super Arnie som har 1947,67. Super Arnie bevisar väl att man kan lämna bra ändå!? (Med Svens uträkning skulle Mythical Lindy få 6,2 år och Super Arnie 10,8 år.)

Hur stor vikt ska man lägga vid snabba generationsväxlingar?
Jag vet inte om det är så viktigt. Tidigare trodde jag mycket på det, men jag har börjat tvivla lite grann. Det viktigaste är ändå att satsa på "rätt blod" istället för enbart "ungt blod". Kan man kombinera "rätt och ungt", kanske det finns möjligheter att bryta ny mark?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar