måndag 28 juni 2010

Mot mörkare tider...

...skulle man kunna säga, om man vore pessimist. Midsommar är passerat och nu blir det mörkare för varje dag fram emot juletid. Jag tycker dock att det finns mycket intressant framför oss och hela sommaren är ju kvar! I alla fall för oss som inte fått riktig sommar än. Kan väl inte säga "den som spar, han har". Nog svamlat, jag har mycket att skriva om och jag tror jag delar upp det lite grann.

Fick en kommentar på senaste inlägget av "anna". Hon efterfrågade lite statistik och "mina val" som jag hade inför Elitauktionen, även till Stochampionatsauktionen, Kolgjini Sales och Kriterieauktionen. Mitt svar blir att jag kommer att försöka göra detta. Jag har dock inte fått katalogen till "Stochamp" ännu. Lite tufft känns det att gå igenom Kriteriekatalogen, så jag lovar inget... :-)

I Torsdags var jag alltså på midnattstravet på Dannero. Jag tog för första gången plats i pressrummet på Dannero. Där satt jag som en kung och hade full koll på vad som hände. Jag har en liten sysselsättning att rapportera in värmningsintryck till de som sitter på ATG Live och kunde inte hitta en bättre position för detta. Det var rätt fina tävlingar överlag och det var bara att njuta!

En sak som jag reagerade över... Nu är jag absolut inte ute efter att hänga någon, utan bara reflektera och reagera. En debuterande och populär avelshingst kom till start i ett av loppen under kvällen. Han fungerade inte i provstarten och stallpersonalen lade på dubbla framboots. De flyttade fram starten med två minuter och han fungerade fortfarande inte i ny provstart. På med tredje paret framboots och då travade hingsten. Han såg dock inte rolig ut, var trög hela loppet och tidigt slagen.

För det första, så hade hästen tränats av en mindre tränare...hade veterinären kört ut hästen efter första provstarten. Om inte, så hade han gjort det efter andra provstarten... Nu fick hästen starta. Spelad till jättefavorit 1,10 i defileringen, upp till 1,70 när starten gick. Förtidsspelarna var säkert inte nöjda. Jag tänker mest på de stoägare som valt att använda hingsten. Detta var nog inte vad de ville se. Några fler prestationer av detta slag och marknadsvärdet på deras föl i stomagarna är nära noll redan innan fölning. Kul att betala levande fölavgiften då? Fel kan det bli för alla, men borde inte varningsklockarna ringa när man lägger på ett tredje par boots? Jag säger inget om man gör det på en sjuårig valack, men här har ägare/tränare ett ansvar (och skyldigheter) emot de stoägare som betalat och nyttjat hingsten. De har faktiskt också indirekt ekonomiska intressen i hingsten.

Detsamma tycker jag om de hingstägare som deklarerat att "hingsten har lagt tävlingsskorna på hyllan, karriären är avslutad och nu är det enbart avel som gäller". Sedan kliar det i fingrarna och hingsten kommer ut och börjar tävla igen... Går det att få till ett kontrakt som betalar ut skadestånd, utifall hingsten gör comeback som tävlingshäst? Det skulle i alla fall jag vara intresserad av. Nu ska jag poängtera att i fallet med hingsten som startade på Dannero hade hingstägarna deklarerat att hingsten skulle fortsätta tävla, så det visste alla om. Bra!

Över till ett annat ämne. Robert Bergh har allt som oftast synpunkter på det mesta, precis som undertecknad. Robert har ofta bra synpunkter och han är vass att ge svar på tal. Kolla in hans blogg!

Tycker det var lite kul kontring när Kolgjini och Bengt Adielsson ville flytta E3-försöken från Bergsåker till en bana närmare södra Sverige. Bergh svarade med att Svenskt Travderby borde köras i Gävle! Intressant tanke...

Nu skrällde (109 ggr!) Varenowa och vann ena stoförsöket. Hemmabana: Boden. Avstånd till Bergsåker: ca 55 mil enkel väg. Skulle uttagningarna körts på en sydligare bana hade hon fått ännu längre resa och troligen inte startat. Det händer inte så ofta att uttagningarna körs på Bergåker, så jag tycker nog att tränarna i södra Sverige får leva med att vi bor i ett avlångt land. Bergsåker var för övrigt en av initiativtagarna till E3...

Vi hade för övrigt lyckats kvala in en häst till Breeders' Crown-semifinal för ett stort antal år sedan. Semifinalerna gick på Halmstad och för oss hade det varit en resa på ca 115 mil enkel väg. Kändes på förhand som att vi hade en statistroll i semin och det var då aldrig aktuellt att åka. Tänk om den semifinalen hade gått på Bergsåker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar