torsdag 17 juni 2010

Säkerheten på travbanorna

På Solänget hände en otäck olycka i tisdags. Det har rapporterats om den i de flesta travmedier på nätet. Jag väljer dock att länka till VK:s artikel.
http://vk.se/Article.jsp?article=357835

Hade olyckan med de inblandade barnen kunnat undvikas? Ja, säkert...men jag ser det mer som ren och skär otur. STC har genomfört något som kallades "SÄBA" för att få SÄkrare BAnor. Huvudmålet för SÄBA var att säkerställa att hästar inte skulle kunna komma in på publikplats eller kunna komma lösa i väg från banområdet.

Travnet:s Lennart Persson skriver här om sin syn,
http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=50161&infoTyp=nyhet
Jag utgår från att ett liknande resongemang förs även på andra travanor. För om sanningen skall fram så är säkerheten eftersatt på många av landets travbanor. Och när olyckan är framme är det för sent att agera.
Det innebär att Lennart underkänner hela den kostsamma SÄBA som STC genomförde. Var det verkligen SÅ dåligt? Kanske är det så, men jag tycker ändå att säkerheten är bättre nu än på många år i alla fall på de banor som jag besöker.

Visst finns det fortfarande saker att göra, men den satsningen tycker jag är bättre att göra på säkerheten för kuskarna (och därmed också hästarna). Extra innerspår (inte open stretch), plocka bort onödiga stolpar och madrassera de återstående, hägna in bandomartorn m.m.

Vad tycker du? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar