onsdag 16 juni 2010

Tempoangivelser

Läste i Björn Ekmarks blogg om att han önskade konstanta tempoangivelser i loppen.
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=41089

Rent tekniskt borde det inte vara svårt att lösa. Nu är jag inte helt hemma på tekniska lösningar, men min lösning skulle vara att sätta en GPS på varje häst (nummerbrickan?) och en sändare som skickar datan till en dator. Där omvandlas hastigheten till en km-tid och redovisas på en display.

Kostsamt? Ja, kanske... Jag tror dock inte att det handlar om några "astronomiska" summor i sammanhanget. Jag håller med Björn att det vore ganska coolt att se när tempot dras upp loppet. Kunna följa med och se exakt hur fort det går. "Hur fort går Svanstedts häst på bortre långsidan?"

Första nöten att knäcka borde vara att (den preliminära) sluttiden presenteras vid målgången...

Håller med kommentaren som jag fick på detta inlägg:

http://uppfodarblogg.blogspot.com/2010/06/tidlost-trav-och-nya-grepp.html
"I friidrott, skidor, simning... ja, i vilken sport som helst får man automatiska mellantider i tv-rutan. Varför kan man inte få det i travet? I Sverige. Har länge irriterat mig på det." - Anonym
Visst är det fantastiskt att skidåkarnas mellantider och sluttider anges i rutan per automatik. Skidtävlingarna som dessutom sker "ute i skogen", klarar av att leverera mellantider. Travloppen körs ju på exakt samma oval för respektive bana, vilket borde underlätta monteringen av utrustningen och eventuell elförsörjning till denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar