onsdag 23 juni 2010

Travronden och Tidiga starter

Först hade jag tänkt att rikta mitt missnöje till att Travronden kräver inloggning för att kunna ta del av deras nyheter, bloggar och forum m.m. Det är f-bannat jobbigt att tvingas logga in, kanske ett så kallat "e-landsproblem"? Jag förstår inte vitsen...och tycker det är trist att inte nyheter om travet kan förmedlas. Ett konkret exempel kommer precis här och nu, när jag hade tänkt att länka till Claes Freidenvalls ledare. Nu går det inte så bra, eftersom DU måste vara inloggad för att kunna läsa den.

Jag hävdar att det är en myt att man tror att hästarna ska hålla bättre och längre, om de skulle debutera senare. Det har sedan länge funnits forskning som visar att hästarna blir mer hållbara om de rör sig tidigare. Det finns naturligtvis nyanser och det gäller att hålla det inom rimliga gränser för varje individ. Nu kommer ny forskning (från Nya Zeeland) som återigen bekräftar detta. Så här uttalade sig professor Arne Lindholm i ämnet på en föreläsning i Piteå 2001:
"Det är ingen som helst fara med tvåårsstarter, tvärtom, men det måste förstås ske med förnuft! Man måste se till individen och jag föredrar att tvååringen åtminstone ska tränas ned så långt det är möjligt för just den individen, även om det inte blir tävling."
Jag gjorde själv en egen undersökning som jag publicerade på vår hemsida för drygt ett år sedan. Där kollade jämförde jag hästar ur två kullar, hur det gått för dem beroende på när de debuterade som tävlingshästar.
Läs undersökningen här! - (Ska försöka uppdatera den ytterligare, vid tillfälle.)

Håller med Freidenvall, om att det är märkligt att inte STC tagit fasta på den forskning som professor Arne Lindholm har tagit fram avseende distanser för 2-åriga hästar. Den forskningen är absolut relevant även för 3-åriga kallblod.

Som jag skrev tidigare så är det viktigt att hålla sig inom rimliga gränser för 2-åringar, vilket såklart även gäller ALL hästsport oavsett ålder och ras. Det krävs att man har kunskapen om vad man håller på med. Det finns tränare som behärskar detta bättre än andra. Varför inte försöka se och lära av dessa? Anordna seminarium och försök sprida kunskap, både mellan tränare-tränare och tränare-hästägare/uppfödare. De flesta tränare som är emot 2-åringstävlande är de som INTE har kunskapen...och heller inte vill utvecklas. Är det dessa som ska föra travsporten framåt?

Jag avslutar med att återigen poängtera att man måste hålla sig inom rimliga gränser för varje individ, så att ingen nu missförstått detta.

Länkar:
(stallbredbyn.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar