måndag 14 juni 2010

Vad är sant?

En man i Jämtland band fast sin häst i ett träd och lät den frysa ihjäl. Det är fruktansvärt och förmodligen rör det sig om en sjuk människa.
Läs Travrondens nyhetsnotis här: http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=40987

Jag kan inte låta bli att haka upp mig på detaljer i denna rapportering. Såhär skriver Martin Källberg (Travronden): "Mannen, som är i 50-årsåldern och som inte har någon koppling till travsporten, åtalas nu för djurplågeri, rapporterar Sveriges Radio Jämtland"

På den av travsporten finansierade webbsidan Trav365 som ligger på Aftonbladets webbplats kunde vi läsa följande om samma händelse.
"Travtränaren band fast sin häst i ett träd."
Sedan refererades det till "tränaren" flera gånger i den korta artikeln som både Patrik Fernlund och Madeleine Brohlin har undertecknat.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article7286280.ab

Kommentarsmöjligheten är borttagen för denna artikel på Trav365. Jag har via e-post ställt frågan till både Patik och Madeleine, om mannen i fråga är travtränare. Jag har ännu inte fått svar på den frågan, så svaret svävar fortfarande fritt. Jag har bara svårt att få ihop det. Om det är som SR Jämtland säger via Travronden att mannen inte har koppling till travsporten, så tycker jag att det är märkligt att benämna honom vid "Travtränaren". Artikeln som Trav365 har fått 42 rekommendationer på Facebook. Gissa vad alla som läser detta kommer att tycka om travsporten...

Eftersom Trav365 tidigare har haft ett antal grova faktafel i sina artiklar hoppas och tror jag att det är så även denna gång...

1 kommentar:

  1. Trav365 skyr inga medel i jakten på rubriker. Sånt skit!

    SvaraRadera