torsdag 24 juni 2010

Sommarstudio och Montéstart

Då var det premiär för nya sommarstudion igår kväll. Programmet som ska handla om V64, samt innehålla några kända gäster. Ett program som varje år framkallar tittarstormar hos travpubliken. Produktionen har tydligt uttalat att de inte vänder sig till den redan inbitna travpubliken och det är väl där konflikten ligger. Att den inbitna travpubliken ändå tittar och blir missnöjda. Sedan kan man undra om det är värt att satsa på ett travprogram för "icke-travpublik"?

Det nya programmet har lanserats som en "talk-show". Jag vet inte om det var rätt namn? Det var inte känslan jag fick, om jag ska jämföra med andra "talk-shows" som jag sett. Det är väl en petitess i sammanhanget. Dags för en recension.

Programledaren Linda Kjellén som kommer från ATG Live/Ombudskanalen skötte sig helt okej. Lite nervositet och orutin lös igenom, men det har i alla fall jag överseende med i premiären. "Mannen på stan" som jag inte kommer ihåg namnet på, kändes som en blek kopia av Skavlans "mannen på stan" som jag också glömt namnet på. Travloppen från man dock ingen känsla för... Det är väl det mest alarmerade. Ska man locka nya travintresserade, måste de få känna P-U-L-S-E-N... Nu hinner man inte ens hitta sina streck när det är upplopp. Vilka ska man heja på?

Helst hade jag velat få redovisning av "de tre första" med tvillingodds o.s.v., men förstår att jag är hänvisad till ATG Live. Tanken är väl att vända sig till V64-spelare och kanske i första hand till Harry Boy-spelarna.

Montéstarter... En ständigt återkommande diskussion. Lika återkommande som omstarterna skulle man kunna säga. Flera omstarter i Sverigeloppet igår också. Det är inte lätt för montéryttarna att starta med ett voltsstartsystem som är utformat och anpassat för sulkyhästar. Det är ofta ryttare som är orutinerade och även hästar som är ovan med monté. Jag förstår inte VARFÖR det fortfarande rids montélopp med voltstart. För varje omstart får montén "bad-will" och de stackars ryttarna får ytterligare mjölksyra i benen, vilket också är en olycksrisk i slutändan. Lösningen?

Enbart autostart. Jag tycker också att det kan vara värt att undersöka möjligheterna att precis som galoppen köra med vikthandicap. Då kan man rida flerklasslopp, trots att det är autostart.

Programledaren i sommarstudion, Linda Kjellén är förresten sambo med en kille som jobbar med RIX-radio. Lite skvaller igen...

Önskar alla läsare en riktigt trevlig midsommar! Undertecknad åker på midnattstrav på Dannero ikväll och hoppas på bra väder.

1 kommentar:

  1. Kan du inte kommentera hästarna som ska vara med på stochampionatsauktionen? (och senare även hästarna på Kolgjinis- och kriterieauktionen). Tyckte det var intressant att läsa vad du skrev om Elitauktionshästarna och är nyfiken på vad du tycker om även dessa hästar.

    SvaraRadera