onsdag 9 juni 2010

Uppfödare och Schulman

Jag rosade Axevalla ganska kraftigt i mitt förra inlägg. Tyvärr har jag fått anledning att risa dem också. Tydligen så hade de inget hederspris till "Uppfödaren" i Guldstoet. Ett av banan största lopp under året, men uppfödarna var inte välkomna att hämta pris i vinnarcirkeln. Jag hoppas innerligt att det var ett misstag och inte en medveten handling...en rad som föll bort i tryckningen.

Rent allmänt blir sällan uppfödarna uppskattade med hederspriser. Jag tycker i och för sig att ägarna är prio 1 och sedan skötarna prio 2, men sedan kommer uppfödarna. Jag förstår inte grejen med att dela ut hederspriser till körsvenner. I dagens tider av catchdrivers... Hur många väskor har Örjan Kihlström? Hur många glasskulpturer har Björn Goop som han inte ens packat upp? Kan Ulf Ohlsson nämna ett hederpris från 2009 som han uppskattade? Det känns som bortkastade pengar till en kategori som ändå får synas i vinnarcirkeln. Satsa på skötarna och uppfödarna!

En kompis tyckte att jag borde pusha för att TV och atg.se borde lägga ut "far och mor" till segrande hästar i grafiken. Jag håller med om att det borde finnas ett allmänintresse i detta och tekniskt borde det vara en "baggis" att ordna. Kollar man resultatet på atg.se, så får man klicka runt i geggan för att hitta far och mor till vinnarna. Dessutom lite välförtjänt "reklam" för hingst- och stoägaren.

Igår kväll var jag på en föreläsning av Alex Schulman i Studion, Folkets Hus i Umeå. Rubriken var "Hur når man ut i sociala medier?" Jag kanske borde varit på den föreläsningen för ett halvår sedan? Så dags nu... Jag har gjort en hel del "fel", om man ska följa de goda råd som Alex delade med sig av. Bl.a.
- Skriv ofta, 3-6 ggr/dag. (Okej, jag skriver max 3-6 ggr i veckan! Tyckte att jag var flitig Elitloppsveckan...)
- Skapa ett eget universum med olika karaktärer. (Har jag väl inte riktigt lyckats med heller. Skriver väl mest om...mig själv?)
- Var svart eller vit, inte nyanserad. (Visst tar jag väl ställning ibland, men alltför sällan skulle jag tro.)
- Gör bloggen läsvärd grafiskt och använd bilder ofta. (Även här känner jag att det finns lite att göra...)

Alex utgångspunkt för ett lyckat blogginlägg var 50% positiva och 50% negativa kommentarer. Här har jag totalt misslyckats! Jag har inte skrivit många lyckade inlägg hittills.

Ett annat tips var att "Namedroppa". Enligt Alex så gillade många kändisar att googla på sig själv. Han brukade själv googla sitt namn ca 3 ggr/dag. (Om du hittat hit kan du väl skriva en kommentar, Alex!)

Det var en trevlig kväll och Schulman var betydligt trevligare än jag föreställt mig. Han hade en hel del självironi. Många sunda tankar och han slog hål på en del myter om bloggares betydelse.

Nu har jag skrivit för långt igen, känner jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar