onsdag 4 augusti 2010

Väntans tider...

Idag är det anmälan och spårlottning till "Hambletonian Day", om jag fattat rätt. Jag får nog vänta tills imorgon med att presentera deltagarna i de stora unghästloppen som körs på lördag.

Det verkar i alla fall som svenskfödde och svensktränade Reven d'Amour (e.Revenue) ska slippa några av de mest namnkunniga motståndarna i Nat Ray Trot. San Pail (e.San Pellegrino) stannar hemma i Kanada. Både Arch Madness (e.Balanced Image) och Lucky Jim (e.SJ's Photo) verkar också avstå loppet för den äldre eliten.

Jag måste lyfta på hatten för "Henke" Larssons jobb med Reven d'Amour. Efter Sprintermästaren ifjol (tvåa i försöket och fyra i finalen), tycker jag hästen har varit ganska långt ifrån sin normala standard under nästan ett års tid. (Visst, han var fyra i europaderbyt, men ändå under mina förväntningar på hästen.) Då när de äntligen fått hästen att fungera, femma på en 11-tid i ett Guldlopp, seger i ett billigt lopp på Axevalla, toppat med seger i Midsommarloppet på Rättvik. Då väljer de att åka till USA! För mig kändes det som ett högriskprojekt (och nästan obegripligt), men det verkar som de fick JACKPOT. Jag gratulerar! Reven d'Amour blev trea i försöket till Maple Leaf Trot och toppade med en andraplats i finalen på 09,9ak. I den starten tjänade han mer pengar än han tidigare gjort under en säsong i Sverige. På lördag finns det chans på mer dollar i Nat Ray Trot...

Fadern svenskfödde Revenue (e.Reve d'Udon) står som bekant i USA och var på väg åter till Sverige inför denna säsong. Tyvärr blev det inget, men kanske kommer han tillbaka senare? Jag skulle tro att Reven d'Amour kan höja intresset för franskstammade Revenue i USA. Sonen Break the Bank K. blev femma på 11,0ak i Hambletonianförsöket i lördags. Ifjol hade han Hot Shot Blue Chip i Hambletonianfinalen, men det slutade tyvärr med galopp.

Travnet brukar ju vara snabba att spy galla över ATG.se när de inte fungerar fullt ut. Nu ligger Travnet.se nere...och har så gjort hela morgonen. Kanske farligt att kasta stenar i glashus?

Nackdelen med att travnet ligger nere är att man tvingas logga in på Travronden för att läsa nyheterna. Det kanske är en bagatell, men det är f******at jobbigt att tvingas logga in för att få läsa en nyhet. Speciellt när Travronden haft problem med inloggningen, hoppas de kommit tillrätta med problemet. Ibland har jag fått logga in fyra-fem gånger, innan jag kunnat läsa den nyhet som väckt mitt intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar