måndag 30 augusti 2010

Helgen och kommentarer

Först lite notiser från helgen:

Åke Svanstedt,
tog en fyrling inom V75. Har det någonsin hänt att en tränare tagit en fyrling inom V75, men fyra olika kuskar? Dessutom en fyrling av en tränare och kusk som är aktiv och själv deltar i omgången, men utan att själv vinna.

Bruce Tooma, hästen var riktigt bra. Jag blir glad när det finns kuskar som smittar av sig av sin egen bubblande segerglädje! Härligt Torbjörn! Torbjörn Näslund som numera huserar på Jägersro, vände hemåt till sina forna hemmatrakter och vann V75. Precis som Åke Svanstedt.
Hallsta Lotus, vann kallblods-SM och även han var en hemvändare. Uppfödd i byn Hallsta, ca 2,5 mil från Bergsåker.

Lisa America, hur bra var inte hon då? Imponerande! Hur än jag vrider och vänder på det så kan inte jag hitta någon "hemvändande" koppling för henne till Västernorrland...

Erik Adielsson,
16 starter i helgen (fre-sön) och en seger. Skully Gully på Bergsåker i fredags. Segerprocenten är nu uppe i 4,6%, efter giftermålet. Erik skriver på sin Twitter att han och Disa ska flytta till Stockholm i september. Blir han Solvallakusk då?

Hågå Odin, vann Svanskt Kallblodskriterium. Som enda norsktränade finalist, blev det efter lite dramatik norsk seger. Favoriten Guli Järven felade med allt klart 120m kvar och en bra bit in på den "förbjudna marken" 100 kvar. Hågo Odin kördes av Atle Jostein Owren som är proffstränare på Biri. Rätt okänd för mig, så jag kollade upp hans "record". I år har han kört tio lopp och vunnit tre. Han kör inte så ofta numera, men mellan åren 2003-2009 vann han inte en enda kuskseger. Totalt har Owren vunnit 138 kusksegrar, däribland gårdagens Svenska Kallblodskriterium! Ska tillägga att han 1984 vann Norskt Travkriterium och 1985 vann Norskt Travderby med Bonnie Key.

Ramtamtaramtata, är ett norskfött kallbod som segrade i ett av de avslutande loppen på Dannero. Det fnittrades och skrattades på läktaren när referenten Robert Karlsson skickligt uttalade det tungvrickande namnet. I samma lopp startade hans stallkamrat Arararavara och jag hoppades på en stallduell till slut, men han lutade sjua efter en bra avslutning. Hade varit kul att höra upploppsreferatet med båda dessa sida vid sida...

Ponnylopp! Måste bara skriva några rader om Ponnyloppet som kördes på Dannero igår innan tävlingarna. Absolut det mest unika Ponnylopp jag sett! "Målfoto" taget med min mobilkamera ca en meter före mål:

Kanske inte så anmärkningsvärt, även om det sällan blir "hååårt i mååål" i Ponnyloppen. I detta lopp hade det hänt en del innan... Åtta startande hästar och när det var ca 600 meter kvar hade fem ekipage blivit diskade, samt att en sjätte ponny följde "odiskad" de diskade hästarna ut på stallbacken. Kvar fanns då TVÅ ekipage! Dessa två ägs och tränas av Sanna Lindahl från Arnäsvall utanför Örnsköldsvik. Hon tog alltså en ägar-/tränardubbel, trots att hennes hästar både kom först och sist i mål... Sanna körde invändige Gläntans Mille som också fick nosen först på mållinjen. Sedan fick vi en härlig segerintervju med Sanna i vinnarcirkeln!

Jättekul att det börjat bli aktivitet i kommentatorsfältet.
"Anonym" har kommenterat inlägget "Mathias, Dan och "Erik". Länk till kommentaren

Jag har inte svaret, lösningen eller sanningen. Däremot har jag en egen uppfattning och den kan vara helt galen. Det är i alla fall intressant att diskutera och såhär skrev "Anonym".
Att spekulera i franskt och amerikanskt är i och för sig en aning intresant, men totalt meningslöst.
Se på Gidde Palema. Han var en världsstjärna, 20& fransk. men han har också 7 helsyskon som verkligen har floppat.
Kanske ett bevis för att det är mer vanskligt att korsa med franskt? I hans fall har han Ideal du Gazeau (82,26% franskt) som morfar. Jag tror att det är än mer vanskligt, ju mer franskt man använder. Hos Gidde Palema slog det rätt. Det där med helsyskon, så har varje helsyskon i snitt 50% lika genuppsättning. Det innebär att fyra helsyskon kan ha väldigt olika genuppsättning. Jag tycker dock inte att det är meningslöst att spekulera i olika korsningar, återkommer...
Se på Torvald Palema, också världsstjärna, 100% amerikansk. Samma pappa, Alf Palema, som "går bra med franska ston". Han har 4 helsyakon som alla har gjort det bättre än Giddes helsyskon.
Absolut! Alf Palema tror jag har gått bra med franska ston för att han själv har hög inavel. Torvald Palema har en relativt låg inavel för att vara en 100%-amerikan efter Alf Palema.
Alltså min syn på saken, andra förutsättningar för att en häst skall lyckas är...
Foder, förhållanden under uppväxten, skador, tränare, och framför allt, ägarens plånbok, resurser och tålamod. Ibland klaffar det i början med upphaussade hingstar, då satsar folk med pengar på den hingsten, mot någon speciell morfaroch vips en golden cross.
Jag instämmer i att det är många andra förutsättningar som också avgör hur väl en häst skall lyckas som tävlingshäst. Min syn är att avelsvalet är det första och grundläggande valet som görs. Det avgör individens potential, dvs är det en oslipad diamant eller en gråsten. Sedan gäller det att ta tillvara på individen potential genom att ge den rätt foder och rätt förhållanden. Slippa skador och hamna hos en bra tränare. Det spelar ingen roll vilken stam hästen har, om den inte får rätt foder och inte tränas rätt. Å andra sidan, så tror inte jag att det går att korsa två individer som saknar prestationer och har medioker härstamning, och fodra den till en världsstjärna.

Jag tror hårt på att det finns något som kallas avelsframsteg. Det är något som gör att jag brinner för travhästavel. Eftersom vi inte vet vilka gener som ärvs från far och mor till varje enskild individ, så kan man aldrig heller vara säker på vad man får. Som sagt, helsyskon har i snitt enbart 50% samma gener. (Något att tänka på när man väljer hingstar som har framgångsrika helsyskon?) De är alltså lika mycket olika som de är lika. Jag tycker att det är intressant att leta samband och olika lyckade korsningar. Det kommer jag att spekulera vidare om...och jag tycker det är mycket intressant!

Exempelvis så födde ett par i en grannby upp en häst, efter en hingst som blev kasserad precis efter de använt honom på ett sto som totalt saknade både härstamning och prestationer. De lyckades få hästen till start som 3-åring och hästen gjorde ett 10-tal starter. För mig lyckades de med en jätteprestation att överhuvudtaget få hästen till start. Belöningen blev drygt 2.000 kr intjänat i hästen karriär. Hade de gjort samma fina jobb med en häst som haft större potential kanske de fått en häst som tjänat över 100.000 kr eller kanske blivit halvmiljonär? Finns ju inget svar på den frågan, men så tänker jag i alla fall.

För mig sätter avelsvalet (hingst och sto) ribban för hur bra en häst kan bli. Sedan gäller det att förvalta dessa möjligheter så bra som möjligt för att lyckas.

Imorgon ska jag skriva lite om Montésporten.
(kanske får jag nya ovänner?) Sedan har jag ett scoop, om Järvsöfaks som kommer under veckan. Det kommer såklart att handla en del om kommande Derbyhelg också!

2 kommentarer:

  1. -"Å andra sidan, så tror inte jag att det går att korsa två individer som saknar prestationer och har medioker härstamning, och fodra den till en världsstjärna."

    Ina Scot, Copiad, Opal Viking, Activity, Zoogin är väl några exempel på hästar med högst medioker härstammning.

    SvaraRadera
  2. Det kanske är en viss skollnad på Ideal du Gazeau och moderna franska hingstar, åtmindstone får vi nog hoppas det...

    SvaraRadera