tisdag 31 augusti 2010

Montésporten och kommentarer

FÖRST! Missa inte Internetauktionen på asvt.se ikväll. 36 hästar går under den virtuella klubban, 15 fölston (varav 10 dräktiga), sex 1-åringar, en 2-åring och hela 14 starthästar. Bland starthästarna finns flera välstammade hästar med bl.a. KW Stables, Robert Bergh och Menhammar som säljare.

Jag hade lovat att skriva lite om Montésporten.
Det har varit en hel del annat att skriva om, så det kanske är lite gamla exempel jag har att komma med. Jag har i alla fall några reflektioner.

Dressar - det har kommit in en hel del nya i sporten tack vare Montén. Mestadels är det yngre tjejer som fått upp ögonen och tagit licens. Bra! De har dock inte riktigt lyckats med att sätta färg på sina dressar. Reflekterade över detta förra tävlingsdagen på Umåker. Ett montélopp med 10 anmälda ekipage. Sju av dessa hade svart i dressen, inte ovanligt i kombination med grått och/eller vitt också. Som åskådare är det inte lätt att känna igen ekipagen när det är mest svarta ryttare på bortre långsidan. Nummervojlocken syns inte allra bäst på detta avstånd heller. Mer färg!

Oljud - i samma lopp som jag nämnde ovan, så var det ett fasligt oljud under loppet. Jag vet inte om de skällde på varandra eller om de jobbade på sina hästar, men det lät nästan som att någon höll på dö. Funktionärernas bomullstussar fungerade bra, eftersom inga böter delades ut för störande oljud.

Tight - jag upplever att ryttarna i takt med att de fått lite mer rutin börjat rida allt tightare i loppen. Såg ett lopp från Bergsåker i fredags där det var väldigt nära incidenter flera gånger. Det var nästan så att sadlarna skavde i varandra. I detta lopp fick en häst avlivas pga att han träffades av en konkurrent. Snart händer fler olyckor, om det inte börjar ridas med större marginaler i loppen. Ni är inte odödliga! Sedan kommer det att vara svårt att få status på Montéloppen, om ingen vågar anmäla sina bra hästar pga olycksrisken.

Glädje - det är nog ca 500% vanligare med segergest i Montéloppen jämfört med sulkyloppen. Härligt!

Jag ska också förtydliga att jag tycker Montésporten fyller en viktig funktion i svensk travsport. Ovärderlig i och med att de rekryterar en ny kategori aktiva. Det finns fortfarande mycket att utveckla inom sporten och jag är säker att det kommer att hända mycket positivt, men det kan ta tid att jobba upp status på loppen. Jag tycker inte att Montén är mogen att ta steget in på V75-spelet ännu, men vem vet hur det ser ut om några år.

Jag fick en kommentar av "Anonym" på mitt förra inlägg. Länk till kommentaren

Jag skrev: "Å andra sidan, så tror inte jag att det går att korsa två individer som saknar prestationer och har medioker härstamning, och fodra den till en världsstjärna."

Det kommenterade "Anonym" såhär:
"Ina Scot, Copiad, Opal Viking, Activity, Zoogin är väl några exempel på hästar med högst medioker härstammning."
Fem av Sveriges framgångsrikaste hästar genom åren. Är de fodrade till succé? Kanske? Fyra av dem har i alla fall ätit olika foder. Hur medioker härstamning har de fem hästarna?

Ina Scot - Franskt: 11,88% - Inavel: 7,330%
Fadern Allen Hanover blev AB-premierad. Han vann 8 av 12 lopp, men var nog mest attraktiv i aveln som en Super Bowl-son med en mor som presterat bra och hade ett bra möderne.
Modern Lovina Grefgård var ostartad, men hon är ett Elitsto. Hon är själv syster till bl.a. Bosse Boss som nästan blev miljonär på sin tid.

Copiad - Franskt: 20,73% - Inavel: 3,048%
Fadern den "guldstammade" Texas, som sedermera blev utnämnd till Elithingst.
Modern Bibbi Girl är Elitsto, även om det känns lite märkligt. Mödernet kan nog anses vara mediokert. Fast rent teoretiskt är Copiads föräldrar Elithingst resp. Elitsto...

Opal Viking - Franskt: 0% - Inavel: 10,899%
Fadern Turnpike Taylor blev väl ingen succé i avel, förutom nämnde Opal Viking då. Turnpike Taylor var en bra tävlingshäst och tjänade ca 3 miljoner. Han hade i alla fall stam och prestationer som räckte för ett godkännande.
Modern Zippelina Coeur har väl inte någon märkvärdig härstamning. På tävlingsbanan var hon en "medelmåtta". I aveln har hon också lämnat halvmiljonären Zippe Chip.

Activity - Franskt: 20,58% - Inavel: 4,445%
Fadern Active Bowler blev A-premierad. Även han en Super Bowl-son (precis som Texas och Allen Hanover) med ett skapligt möderne (mor, Elitsto). Han hade också bra meriter som tävlingshäst.
Modern Rain Loc utnämndes till Elitsto. Ett ganska mediokert möderne för övrigt.

Zoogin - Franskt: 0% - Inavel: 4,398%
Fadern Zoot Suit behöver väl ingen närmare presentation, men Elithingst blev han välförtjänt.
Modern Ginjette blev Elitsto och det välförtjänt. Modern var en skaplig tävlingshäst. Mödernet har hög startprocent, men inte så många stjärnor även om många presterat över medel.

Tre av fem är efter Elithingstar. Fyra av fem är undan Elitston. Det senare ska man nog ta med en nypa salt, eftersom två av dessa blivit Elitston i stort sett enbart på nämnda individ.

Imorgon ska jag dela med mig av en riktigt glad nyhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar