tisdag 21 december 2010

Julklappen

Ja, då har den kommit, Julklappen från ATG och Svensk Travsport.

55 nya miljoner till travsportens aktiva! Jättebra! Jättebra att satsningen görs på hästägare och uppfödare!

Ni som förväntar er en okritisk och alltjämt positiv blogg är välkomna åter imorgon. Då kommer jag att skriva om fransk hingststatistik. Jag ska försöka vara konstruktiv i min kritik.

Av dessa 55 miljoner, så finns det "öppnade" stimulanspaketet från slutet av oktober på 39 miljoner inräknat, vara 13 av dessa var omfördelningspengar. Detta paket innehåller alltså 16 miljoner eller är omfördelningspengarna från förra paketet borträknade, så det blir 29 miljoner i detta paket? (Vi får alltså inte 39 + 55 = 94 miljoner.)

Budgeten för 2011 innebär:

- 11 miljoner mer i premieloppen.

Detta är från paketet som kom i oktober. Jag vet inte om det ger så mycket som det kostar, men jag hoppas att jag har fel. Det är bra att pengarna kommer tillbaka till hästägarna snabbare, men tveksam om det är rätt väg. Jag ser gärna samma premie för A- och B-tränade.

- 1 miljon i förstapris i alla Breeders´ Crownfinaler
Hade jag kunnat vara positivt till, om det inte vore för att de "glömde" bort halva Sverige när de spred ut Breeders' Crown-dagarna för 2011. Nu blir det ett "toppsatsning" och det var inte vad som stod på min önskelista, även om jag är mycket positiv till att den hamnar bland de unga hästarna.

- Stona garanteras startmöjligheter som motsvarar deras andel av hästunderlaget.
Jättebra! Inte för att jag konkret vet hur det ska utföras, efterlevas och följas upp. Det låter i alla fall jättebra.

- Serien Diamantstoet utökas.
Jättebra! Jag vet inte konkret vad det innebär, men det låter jättebra.

- Solvalla får köra EM för ston med 750 000 kronor till vinnaren.
En bra satsning för ston, men det hamnar i toppen.

- Sto-SM höjs med 50 procent och får ett förstapris på 600 000 kronor.
Samma som ovan, men hamnar i toppen igen...

- Breda prisskalor i alla lopp upp till 25 000 kronor.
Från paketet i oktober. Jättebra att snålskalorna försvinner och för bredden.

- Extra matlapp införs
Jag vet inte om detta gör så stor skillnad? Det är i alla fall bra att det hamnar hos bredden.

- Förstapriset i alla Guldfinaler på V75 blir 500.000 kronor.
Känns inte så attraktivt. Jag tycker "Guldhästarna" redan fått sin del i prishöjningarna under åren. Detta stimulerar nog inget ökat hästägande eller uppfödande.
Köper du en 1-åring till hösten, så har du troligen minst 4-5 år kvar tills du möjligen har en Guldhäst. Om du betäcker ett sto till våren, så tar det ca sex-sju år innan du har levererat en Guldhäst.
Lite konstig satsning i mina ögon.

Övriga punkter i julklappen är ökade förstapriser (till 500.000 kr) i Kallblodens Kriterium och Derby. (Toppsatsning) Stokriteriet och Stoderbyt ökas till 250.000 kr i förstapris. För bredden kommer det att köras fler kallblodslopp nästa år. Jag tror det givit mer med ökade prispengar i de befintliga loppen för en population som kommer med minskade kullar. Det satsas även på en handfull lopp för montéeliten och ett montéryttar-SM med 250.000 kr i förstapris. (Toppsatsning)

Slutligen paketet som vi sparade till sist med texten: Bonus till uppfödarna
- Att förbättra uppfödarnas situation är angeläget för Svensk Travsport. (Anm: Yes! Förväntningarna stiger...) Från och med 2011 får uppfödarna av varmblodstravare en extra bonus, samma som redan finns för kallbloden, säger Ulf Hörnberg.

Det betyder att 3-åriga hästar som kvalar innan halvårsskiftet ger uppfödaren 5 000 kronor. Det ska ge uppfödarna en förstärkning värd 9 miljoner kronor. Totalt med övriga prishöjningar tillförs uppfödarna nästa år 92 miljoner, en ökning på mer än 15 procent.

Jag vet inte... Vad hade de tänkt att detta skulle ge för effekter? Hur långsiktig är denna premie? Kommer den att finnas kvar om fyra år? Kommer den att stimulera kvalitén på uppfödningen?

Vad i paketet kommer konkret att stimulera hästägarna att KÖPA hästar?
Den stora delen i paketet vänder sig till redan befintliga hästar och personligen tycker jag i alltför stor utsträckning till befintliga och redan bra hästar. Julklappen från E3, tycker jag var bättre. Tidigare pengar att tävla om och 20% i uppfödarpremier i finalerna, men framförallt så värderar de ston lika högt som hingstar.

Jättebra med satsningarna på stoloppen även i detta paket.
Jag hade dock gärna sett en större styrning till unga ston.

2 kommentarer:

  1. Mer pengar behövs.

    Dock tycker jag det är fövånande att inte mer läggs på breddsporten. Det var vad 'Framtidens Travsport' betonade eftersom det är de som haft det tyngst de sista 10 åren.

    För vad det övergripande målet?

    ”Målsättningen med verksamheten är att bedriva travsport med en bred folklig förankring och stor geografisk spridning. Svensk travsport ska vara en demokratiskt uppbyggd breddsport med en internationellt konkurrenskraftig elit och ska i alla sammanhang bedrivas på en hög etisk nivå. Totalisatorspelet är ett medel för att skapa resurser för verksamheten.”

    SvaraRadera
  2. Det där med premien för kallblodens del tycker jag bara verkar skit på ren svenska. Det är många amatörer som kört sönder sina 2 åringar i jakten på dessa slantar.....och nu lever hagliv
    :(

    Till vilken nytta? Hade kanske varit bättre då med slanten vid levande föl, då kanske en litean amatör kunnat välja "dyra" hingstar oftare. Om du förstår vad jag menar.....

    Nja allt är inte guld som glimmar.

    SvaraRadera