måndag 13 december 2010

Lista, Hibbs och ironi...

I helgen har jag sammanställt en ny lista med hingstarna som är tillgängliga 2011, och var utannonserade i "Vinternumret". Denna lista är gjord utifrån de "värdebokstäver" som hingstarna fått eller deras "förväntade avelsvärde". Jag har också listat de som ännu inte är avelsvärderade.
Till listan

Nattklubbsägaren och bloggaren Anna Hibbs praktiserar en vecka hos Claes Sjöström. En slags minirealitysåpa på nätet. Underhållande, tycker jag. Korta avsnitt, gillas också. Rekommenderas!
Till första avsnittet (det tredje avsnittet har kommit)

Nedanstående nyhet är inte på riktigt och skriven med ett stort mått av ironi. Den går att överföra till en aktuell debatt inom travsporten.

Silvio Berlusconi som äger den Italienska storklubben AC Milan vill få FIFA (Internationella fotbollsförbundet) att ändra reglerna för avstängningar. Berlusconi vill att spelare som blir avstängda från viktiga matcher, ska få flytta sina avstängningar. Berlusconi uttalar sig till TT:
"Jag har köpt Zlatan Ibrahimovic för motsvarande 240 miljoner kronor och betalar honom 80 miljoner kronor i lön per år. Ska jag då ha honom på läktaren i finalen av Champions League, om han blir avstängd? Jag har också ett ansvar mot våra sponsorer och fans. Det vore bättre för oss om vi får flytta en avstängning till mindre viktiga matcher i Serie A."
Erik Hamrén, förbundskapten för Svenska Fotbollslandslaget skiner upp när han får höra om förslaget:
"Det vore jättebra. Skulle vi exempelvis nå en EM-final, så vore det toppen att få flytta eventuella avstängningar till en betydelselös EM-kvalmatch mot San Marino istället. Avstängningarna skulle förvisso bli mer eller mindre betydelselösa."
FIFA-presidenten Sepp Blatter ser vissa faror med förslaget och vill helst inte att det går igenom.
"Det skulle bli anarki i semifinalerna. Spelarna vet om att de kan flytta avstängningarna och de kan gå över gränsen, utan att riskera konsekvenser. Vad är nästa steg? Ska avstängningar kunna flyttas från semifinalerna också, kvartfinalerna? Kanske inga avstängningar alls i Champions League, VM och EM? Vi har ett tydligt regelverk och vi ser helst att spelarna håller sig inom detta. Spelarna har ett ansvar och de är viktiga förebilder för världens fotbollsspelande ungdomar."
Som sagt, inte på riktigt och med ironi. Jag vet att ironi är svårt i text...

Kommentarer:
Debatten om stuteriernas/seminstationernas kostnader har gått vidare.
Tre kommentarer finns här! + En från anonym här
Min åsikt är att tydlighet mot kunderna är otroligt viktig, oavsett bransch. Varför finns det inte en prislista och ett avtal klart på förhand? Det är inte ovanligt att olika mer eller mindre motiverade avgifter dyker upp på avräkningen från proffstränare. Jag har till och med hört talas om tränare som fakturerat boxskylten. Oavsett om det är seminstation, travtränare eller hantverkare. Tydlighet!

Hmm, en fråga försökte få ett sto dräktig med Goetmaels Wood, men tyvärr blev hon inte dräktig.
Har nu hört rykten om att jag är långt ifrån ensam om dilemmat. Någon som vet hur hög/låg dräktighetsprocent han har?
//Peppe
Enligt Hingstkatalogen, där de redovisar antalet betäckta ston och registrerade avkommor har Goetmals Wood följande procent mellan 2003-2007. 60, 50, 56, 39, 64. Dessa år har han betäckt mellan 24 och 51 ston.

Jag är dock lite osäker på hur det fungerar när de redovisar siffrorna. Jag undrar hur det fungerar med importerade dräktiga ston. Jag gissar att de inte räknas som "betäckta ston", men att avkomman räknas som "registrerad avkomma". Det kan försköna statistiken för populära hingstar vars dräktiga ston importeras. Bara en tanke.

Jag skulle gärna se en aktuell uppdaterad redovisning under betäckningssäsongen. Både på olika hingstar och även för seminstationerna. Jag tror speciellt när det handlar om seminering med fryst sperma kan skilja en hel del mellan olika stationer, beroende på kompetens och erfarenhet.

Nog för idag, åter imorgon.

1 kommentar:

  1. Håller med, en redovisning om hur bra eller dålig dräktighetsprocent de olika hingstarna och seminstationerna har skulle vara intressant info för oss stoägare. Problemet är att det blir svårt att kontrollera att uppgifterna som kommer från seminstationerna överensstämmer med sanningen.
    En annan sak som det ”fuskas” med är fullbokade (överbokade) hingstar. Vi har varit med om att hingsthållare i slutet av augusti ringer runt för att kolla vilka ston som blivit dräktiga och inte så att de kan rapportera in ”rätt” ston på språngrullan. Detta gör även att dräktighetsprocenten på de här hingstarna blir bättre än verkligheten då man plockar bort ett antal ej dräktiga ston i sin rapportering. Såklart i mindre omfattning nu när nästan ingen hingst får 150 ston (eller mer), men det visar ändå vilken inställning som finns bland våra hingsthållare.

    SvaraRadera