lördag 18 december 2010

Kommentarer

Tar och svarar på lite kommentarer. Det är "Anders" som har ett antal frågor kring A-licensen vara eller icke vara.
Varför behövs en sådan kvalitetsstämpel (vilket det ändå inte är i praktiken) ? Varför finns det inte en sådan uppdelning för alla andra företagare ? Jag är själv företagare och äger hästar. Varför ska det vara sämre villkor för mig att lämna hästarna till den tränare som jag VILL använda bara för att den har "fel" sorts licens ? /Anders
För det första så är det här egentligen inte mitt område att försvara. Jag försöker bara förklara, utifrån hur jag tror att det ligger till. Jag känner inte till detaljerna bakom besluten som våra styrande tar eller har tagit.

Om vi nu ska dra paraleller till andra företagare. Alla restauranger får inte servera alkohol. Alla bilverkstäder får inte "släcka tvåor" från besiktningen. Vi kan också jämföra med idrotten. Du får inte ens träna ett fotbollslag (eller ishockeylag), utan att du genomgått vissa utbildningar som kräver viss erfarenhet för att få gå. Påminner en hel del om travet, faktiskt. Då är det ändå på ideell nivå.

Jag tycker i alla fall att det verkar sunt att man först får bevisa att man skaffar sig arbetslivserfarenhet hos en proffstränare eller bevisar sin kunskap med egna hästar, innan man får ansvar att träna andras hästar. Det finns ett djurskydd inbakat i detta också. I grunden är A-licenserna till för att i största möjliga mån hålla potentiellt oseriösa personer borta. Sedan kan man diskutera om kraven är för hårda för de som vill bli A-licenserade eller om kraven på de som redan har licens är för låga, o.s.v. Jag tycker att A-licenserna fyller en bra funktion, men som det mesta i samhället..."det kan alltid bli bättre".

Fick en kommentar från "Anonym".
Vad bra du skriver om allting!! Må tro om det finns någon motsvarighet på kallblodssidan??? Du gör ett skriver jättebra =)

Väldigt intressant om generationsväxlingar!!! Kallisarna verkar inte vara så snabb på att växla om ;)
Oj! Tack så mycket för de fina orden! Sånt glädjer såklart och gör det enklare att skriva. Jag känner inte direkt till om kallbloden har motsvarande bloggare. Det är inte omöjligt att det finns. Om någon av läsarna känner till någon kallblodsbloggare, så får ni gärna tipsa! Skriv en kommentar.

Det kommer mer om generationsväxlingar på måndag. Jag tycker ändå att det hänt en del på kallblodssidan med generationsväxlingar på senare år. I vissa fall är de till och med snabbare, än oss med varmbloden. Järvsöfaks hade exempelvis flera söner som verkade som avelshingstar, medan han själv fortfarande var aktiv tävlingshäst! Det var också rätt coolt att Järvsöfaks i "högsta klassen" fick tampas med sina söner. :-)

3 kommentarer:

  1. Även om det inte är ditt område att försvara så är det precis det du gör. Jag anser inte att man ska ta bort licenskravet helt, det jag vänder mig mot är uppdelningen i A och B. Kategori A är privilegierad och det är endast vissa utvalda som kan hamna där. Allsvenskan inför krav på pro-licens 2011. Jag tror inte på idén där heller. Menar du verkligen att en jämförelse med utskänkningstillstånd är relevant ? Anser du att det är ett problem att många B-tränare är oseriösa ? Varför kan inte jag som kund få bedöma det ? B-tränarna har motarbetats en längre tid och vi ser effekterna av det nu.
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kan till viss del försvara dagens system. Det känns dock inte som det är min uppgift och mitt område. En åsikt kan jag ha ändå.

    Om jag inte blivit felinformerad, så krävs det utbildning för att t.o.m. träna ungdomslag i fotboll. Åtminstone krävs det olika stegutbildningar rätt långt ner även i seriesystemet för seniorfotbollen. Inte enbart i allsvenskan.

    Relevant eller inte, jag pekade på att det finns skillnader inom andra branscher. Du kan säkert komma på fler och mer relevanta förslag själv där det krävs erfarenhet och utbildning för att få certifikat, tillstånd o.s.v.

    Jag upplever idag inget större problem med oseriösa B-tränare. Jag upplever heller inget större problem i att det finns B-tränare som inte får A-licenser. Det kan inte vara många B-tränare som har meriterna, gått kurserna och sökt licens och blivit nekade? Jag vill nästan tro att det finns orsaker i så fall, men jag känner inte till dessa fall närmare.

    Ja, det kanske är så att alla kunder vet vilka tränare som är seriösa och kunniga? Det är väl inte omöjligt att det blir som med avelsvärderingen i framtiden, att alla blir godkända? Kanske är det rätt väg att gå, men jag är ännu osäker.

    Jag kan hålla med om att B-tränarna motarbetas i vissa frågor. För mig känns det inte som att det är licensfrågan, om att träna andra hästar som är knäckfrågan till varför antalet tränare minskar. Jag tror att det finns andra orsaker, ofta i kombination med varandra.
    - Mer lunchtrav
    - Spårförbehållen togs bort
    - Dyrare licens och nya avgifter som "anläggningsavgifter".
    - Prisutvecklingen i vardagstravet har inte ökat i takt med kostnaderna.
    - Generellt sett har folk mindre tid att träna häst idag. (Så upplever jag det.)
    - Rekryteringen av B-tränare har inte hållit samma takt som de som slutat av åldersskäl.
    - Längre resor vintertid för de som håller till vid "säsongsbanorna".
    - m.m.

    Det är i alla fall vad jag tror... / Håkan

    SvaraRadera
  3. Det är patetiskt som det är ideg. Vi vet alla att det finns amatörer som jobbar som proffs och även de som levererar resultat som proffs. Det finns proffs som levererar resultat som borde definieras som amatörmässigt. Det borde införas någon form av kvalitetsindikator som proffstränare måste uppnå för att få behålla sin proffslincens. Jag vet att det kan kompliceras med de regler som gäller idag med F-skattekravet osv. Varför dessa vansinniga regler att en amatörtränare inte får träna kompisgängets eller grannens häst? Jo, då ska man skicka in en ägarändring som kostar 500 kr, helt vansinnigt!

    SvaraRadera