onsdag 1 december 2010

The Right Way och travpenna

Upploppsklockan har ringt och vi är inne i årets sista månad...

Läser om att Åmål ska köra en tävlingsdag i högervarv till sommaren.
De har ju kommit med sin slogan "Åmål - the right way". Det är väl kul att testa nya grepp, men jag måste ändå peta lite i ett uttalande från travbanechefen i Åmål, Per Hagström:
- Det är första gången i modern tid och vid reguljära löpningar som det blir trav i högervarv i Sverige.
Jag vet inte vad som räknas som modern tid, men anser fortfarande att jag inte är så jättegammal. (Förnekelse?) Jag vet att Östersundstravet körde tävlingar i "bakvarv/högervarv" 2002. De körde en "extrem dag" med udda distanser (140m, 1140m, 4140m) och två lopp i "bakvarv/högervarv" eller "Wrong Way Race" som de själva kallade dem.
För varmblod och för kallblod.
Vill minns att det var Wångens nye VD Johan Sundberg som låg bakom detta. Ev. kan ytterligare någon bana ha testat detta. Eller räknas inte dessa lopp som reguljära?

Nu har kylan kommit. För oss som fortfarande går på trav och dessutom står utomhus och ser loppen, samt vill notera i programmet kan det innebära problem. (Jag antar dock att "vi" inte är så många.) Jag hittade en lösning för ett antal år sedan, den optimala travpennan! Tyvärr är jag inte sponsrad, men delar såklart med mig av lösningen ändå. NASA har utvecklat en "rymd-penna" eller "Space Pen" som den heter i butiken. Det är en kulspetspenna som fixar att skriva på vått papper (regn och snö i travprogrammet), i alla vinklar även upp och ned (passar för sängliggande korsordslösare), klarar kyla ner till -45°C (= de flesta travdagar) och i värme till + 200°C (även när spelen gått åt...). Nackdelen med min penna är att jag sällan kommer ihåg var jag har den. Jag är i alla fall väldigt nöjd med den...när jag har den med. Måste nog leta fram den nu...

Imorgon har vi styrelsemöte med ASVT. Så det blir nog inget inlägg då... Ikväll blir det Solvalla för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar