måndag 7 mars 2011

300 och Årsstämman

Detta är inlägg nr. 300! :-)

Tack alla som kom till ASVT:s Årsstämma! ASVT fick mycket positiv respons efter fjolårets Årsstämma, men jag tror de flesta är överens om att denna var ännu bättre. Ett oförglömligt minne var när det blev dags för karaoke. Ylva Lindh och Margareta Wallenius-Kleberg satte direkt ribban för underhållningen när de i duett körde "Diggeloo Diggeley". Succé! Sedan följdes det upp med en rad väldigt goda och spektakulära uppträdanden. Skulle gärna nämna dem alla, men jag säger bara "be there" nästa år. Till och med ordföranden för Svensk Travsport, Hans Ljungkvist deltog med den äran i karaoken.

Under själva Årsstämman, så fick vi höra på föredragningar av nämnde Hans Ljungkvist, ATG:s Remy Nilson och en intressant sammanställning som Anders Järnerot och Björn Damm presenterade. Detta låg till grund för gruppdiskussioner som sedan blev frågor till dessa fyra herrar i en paneldebatt. Jag tycker att det var bra diskussioner med högt i tak. Jag tror att det framgick för Hans och Remy, hur vi uppfödare ser på situationen. Det är tillsammans som vi ska vända trenden.

Fick en kommentar på förra inlägget av "Anonym".
"Man kan ju också fråga sig varför inte exteriören bedöms i poäng? En häst med exteriöra avvikelser bedöms lika i aveln som en häst utan avvikelser."
Personligen tycker jag att det är logiskt att exteriören inte poängbedöms. Det finns flera orsaker till detta. Den första är att det inte finns någon säkerställd mall för vilken typ av exteriör som är "den rätta". Hur ska man då kunna sätta poäng? Du kan säkert fråga tre personer och få tre olika svar. Den andra orsaken är att det inte finns något tydligt samband rent vetenskapligt mellan prestationer och exteriör. Inte som jag känner till i alla fall. Ytterligare en orsak är att prestationerna är de som nedärvs och respektive hingst har utfört sina prestationer med sin befintliga exteriör.

Jag har kollat lite på några Elithingstar (utmärkta förärvare), vilken typ av exteriör som de har.
Super Arnie: "X-ig".
Mack Lobell: "Parallellförskjuten höger fram och x-ig vänster fram".
Spotlite Lobell: "Något gracil och parallellförskjuten fram".
Quick Pay: "Något sabelbent fram och något hastrång".
Texas: "Hänger i framknäna" och "Brutna tåaxlar bak".
Express Ride: "Fransysk fram".

Om man ska provocera lite, så kanske vi ska leta upp hingstar som är "x-iga" eller "parallellförskjutna"? Det är jättebra att exteriören beskrivs och att stoägaren får välja själv utifrån vad man tror passar sitt sto, men jag tror som sagt att det är svårt och kanske till och med olyckligt om det ska sättas poäng på exteriören. Man vill förmodligen undvika att korsa två individer med samma "avvikelser", men jag (personlig åsikt) anser att många övervärderar exteriörens betydelse båda avseende prestationer och hållbarhet. Nu efterfrågar marknaden exteriört "korrekta" individer, så givetvis måste vi uppfödare anpassa oss efter köparnas önskemål. Tyvärr tycker jag mig ha sett ett flertal hästar som varit "överkorrigerade" på auktionerna. De kan se ut att stå bra på benen, men de kan istället få problem i rörelse.

2 kommentarer:

  1. Årsstämman var verkligen inte som jag hade förväntat mig... Jag hade förberett mig på en "tung" årsstämma följd av en stel middag med kallprat. Hur kunde jag ha så fel?
    Årsstämman var inte alls så formell som man skulle kunna tro och den efterföljande galan var helt, helt otroligt galet rolig!
    Vilken fantastisk festkväll!
    Stort Tack till alla som varit med och fixat och ett ytterligare stort Tack till alla som verkligen vågade bjuda på sig själva och göra kvällen till en toppenkväll!!

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med Madde, en sådan dunderfest vill man bara inte gå miste om, även om vissa var lite slitna dagen efter ;-) Hoppas att ännu fler ta chansen nästa år!!!

    SvaraRadera