fredag 18 mars 2011

Veckans sammanfattning

Yes, då var fredagen här. Eller, för egen del hade veckan gärna fått vara ännu längre. Det har varit en mycket trevlig vecka för min del. Jag och Anders Järnerot har haft en lite road-show här uppe längs Norrlandskusten. Jag skrev tidigare om att jag var med som "teknisk support och chaufför". Kan säga att jag lyckades bra med det ena av mina två uppdrag...och lite sämre med det andra.

Att vara chaufför gick lyckligtvis bra. Vi har rullat runt ca 75 mil och kommit fram välbehållna och oskadda. Uppdraget godkänt! Däremot den tekniska supporten har det varit sämre med. På Solänget i tisdags strulade det rejäl. Först blev Anders försenad 1,5 timme och det var inte mitt fel, utan SJ. Vi hann ändå i tid och när vi kom fram till Solänget, så var det låst. När vi till slut kom in, så fungerade inte projektorn... Vi fick låna en projektor...som visade bilderna upp-å-ner. Gick bra när vi vände projektorn, så den såg ut som en död hund med benen rätt upp i luften. När vi kom upp till Umeå, så var alla hotellen fullbokade. Anders fick övernatta hemma hos oss, men det gick ju bara fint. Nåja, någon hotellfrukost serverades det dock inte.

Onsdagens resa till Piteå flöt på desto bättre. Samma projektor som inte ville samarbeta på Solänget, fungerade klockrent i Piteå. Det var nog inget som strulade över huvudtaget i Piteå. God mat åt vi i Jävre också. :-)

På torsdagen var det Umåker som gällde. Samma projektor igen, men nu ville det sig inte alls. Den vägrade att samarbeta. Ingen ersättare, så Anders fick köra via skärmen på en bärbar dator. Det blev lite intimare med 15 pers hängandes runt bordet. Anders gjorde detta jättebra, men tekniken ville inte vara med oss. Till och med pennorna som Anders skulle använda på whiteboardtavlan var uttorkade...

Sammanfattningsvis, så tycker jag att det har varit tre givande kvällar. Ett jättestort tack till alla som har kommit och lyssnat! Bra diskussioner och relativt bra med åhörare. Återkommer nästa vecka till några av de funderingar som dök upp. Tack också till Anders som föreläst på ett mycket bra sätt och för trevliga mil bilen tillsammans!

Jag har fått två kommentarer hittills under veckan.
Jeanette: Intressant statistik just i dessa tider när många går och funderar på vilken hingst man ska välja! Tack för att du delar med dig av dina funderingar :-)
Tack själv! Statistik ska man ta med en nypa salt, men jag tycker det ändå är intressant att leta reda på lite fakta. Sedan får man själv dra sina slutsatser om vad som är rätt eller fel. Det är många faktorer att ta hänsyn till när man ska välja hingst. Lycka till! :-)
Anonym: Stemmer det at det fødes 15000 franske travhester om året, og at kun 15 % av disse kommer til start ?
Oj...jag har inte hittat någon tillförlitlig statistik för startprocent i Frankrike. Däremot anger de kvalprocenten desto bättre. Här kommer den statistik som jag hittat. (per 31/1-2011)

2003 (P) - 10.962 st - 4.307 kvalade - 39,29%
2004 (Q) - 10.620 st - 4.425 kvalade - 41,67%
2005 (R) - 10.832 st - 4.503 kvalade - 41,57%
2006 (S) - 11.011 st - 4.386 kvalade - 39,83%
2007 (T) - 11.094 st - 4.468 kvalade - 40,27%
2008 (U) - 11.446 st - 2.782 kvalade - 24,31%

För det första så verkar inte antalet 15.000 avkommor/år stämma. Däremot kan jag tro att det stämmer med ca 15.000 betäckta ston/år.

Det andra påståendet om att endast 15% av kullen kommer till start kan jag inte svara på. Eftersom kvalprocenten ligger runt 40 i samtliga kullar (utom de nyblivna 3-åringarna), så känns det osannolikt för mig att endast 40% av de inkvalade hästarna skulle komma till start. I Sverige kommer ca 97% av de inkvalade hästarna till start. Startprocenten i Sverige ligger på ca 62% för 4-åriga hästar. Jämför vi den siffran med Frankrike, så är det långt bättre möjligheter att komma till start med sin häst i Sverige än i Frankrike.

Förtjänstmöjligheter, Sverige vs Frankrike om vi slår ut det "per registrerad avkomma". (Den svenska statistiken är per 31/12-10 och den franska per 31/1-11. En månad i Frankrike som tack vare vintermeetinget innehåller rätt höga prispengar.)

Födda 2008, Sve 401 EUR - Fra 454 EUR
Födda 2007, Sve 3.587 EUR - Fra 4.308 EUR
Födda 2006, Sve 8.948 EUR - Fra 9.193 EUR
Födda 2005, Sve 12.002 EUR - Fra 13.652 EUR

Det skiljer inte så jättemycket länderna emellan, mellan 3-20% (snitt ca 13%) beroende på olika årgångar. (Kom ihåg att Frankrike har en månad mer än Sverige i denna statistik.)

Så, det blev ett långt fredagsinlägg här. Det är bara att önska er alla en riktigt trevlig helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar