tisdag 22 mars 2011

Några ämnen...

Vinnarfesten
Att nymodigheter kritiseras när det gäller "trav-tv" är inget nytt, men frågan är om jag upplevt en liknande "tittarstorm" tidigare. Jag såg inte programmet, men blev tvungen att gå in på ATG Play för att kika på det. Tre delar, jag såg och lyssnade på den första. Slösurfade och lyssnade på den andra. Den tredje öppnade jag aldrig...
Att travintresserade kritiserar programmet är inte förvånande, eftersom det inte produceras för den kategorin tittare. Jag läste på produktionsbolaget OTW:s hemsida följande:
— Nästan hälften av alla V75-spelare är med utan att ha tagit ställning själva, de spelar Harry Boy eller andelssystem. Det här nya lördagsprogrammet är framför allt för dem, det skulle vara väldigt kul om vi kan få den här typen av spelare och tittare att upptäcka hur roligt det kan vara med trav, säger Niclas Andersson. (VD på Kanal75)
http://www.otw.se/artiklar/otw-gor-v75-till-en-fest

Rätt eller fel, men det är inte för de redan inbitna. Jag undrar om travet får förfrågningar från andra sporter om att dela med sig av sina erfarenheter att producera TV-program som inte riktar sig till de intresserade. Känns som travet är lite unikt i detta sammanhang. För väldigt många travintresserade är just 18-sändningen deras chans att se på V75. Många aktiva passar på att sköta sina hästar lite extra på den lediga lördagen och de (jag) som har familj kan inte direkt avsätta en hel lördag för att se den långa live-sändningen. Jag förstår att de travintresserad är missnöjda, men programmet är som sagt inte producerat för dessa heller. Det kanske låter konstigt?

När du fått ett oväntat samtal...
Igår ringde hemtelefonen kl. 22:43.
"- Håkan", svarade jag.
"- Hej, Håkan", fick jag till svar av en röst som lät bekant som fortsatte: "Du har sökt Adrian Kolgjini under förmiddagen."
"- Ehh...jo, det stämmer. Jag jobbar för Kvällsposten och ville ha en intervju med Adrian inför tävlingarna på Jägersro imorgon...men nu har vi redan gått i tryck.", förklarade jag.
"- Jag förstod att det var Kvällsposten eller Expressen.... Nu vet vi det till nästa gång.", svarade mannen.

Det var alltså Lutfi Kolgjini som ringde upp. Han verkar ha samma kontorstider som mig? Jag kan inte låta bli att fundera lite fritt. Undrar om "Ludde" ringer upp eventuella samtal från tjejer som ringer till Adrian? Helst kl. 22:43 på kvällarna. "Du har sökt Adrian Kolgjini..." Ja, jag tyckte i alla fall att det var kul. :-)

Känt ansikte dök upp i rutan
Satt och slözappade igår efter middagen. Tyckte att den där tjejen på TV3 kändes bekant från något sammanhang. Ja, det visade sig vara Anna Hibbs som var ute och "praktiserade" hos Claes Sjöström i webb-TV-såpan "Stureplan-Solvalla". Vilket program var hon med i denna gång? Lyxfällan...

Vaska Bygg
Kopplingen till Stureplan kanske inte är helt långsökt, men hajade till när jag såg en bil på parkeringen utan för ICA Röbäck med dekalerna "Vaska Bygg". Vet inte om fenomenet "vaskning" ursprungligen är en myt eller inte, men kunde inte låta bli att sväva i väg i tanken.
"Jag vill bygga två värstingvillor på strandtomten."
"Sen när ni är klara, så kan ni vaska den ena. Bränn skiten!"

Horse Timer
Måste tipsa om denna fantastiska "app" som släppts till bl.a. iPhone. Den är grymt bra att ha, för den som vill klocka travlopp, värmningar och jobb. Dessutom är den gratis. Det enda som saknas är en funktion för "Last quarter", om man vill klocka amerikanska travlopp. I övrigt är den grymt komplett.

Ladda för morgondagen! Då kommer jag att skriva om en mycket intressant Indisk (!) undersökning. Ganska långt och ganska tungt, men mycket intressant. (tycker jag i alla fall)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar