tisdag 6 juli 2010

Catchdrivers

Jag hade egentligen tänkt att skriva om E3-vinnarna idag, men det får vänta tills imorgon. Erik Adielssons "twitter" ger mig en anledning att diskutera en annan fråga idag, om catchdrivers.

Citerar Erik:
Undrar hur många som skulle gråta blod om man slutar med defileringar? Få tror jag. Stressen är för mkt just nu mellan loppen tycker jag iaf
Jag förstår inte riktigt hur stressen ska minska med slopade defileringar. Tiden mellan loppen kommer förmodligen att vara konstant? Om defileringarna slopas, så blir skillnaden att vi får se värmande hästar huller om buller med startande hästar. Inte lätt att se en provstart... Olycksrisken ökar nog också, om det hästar på banan i samband med provstarterna. Sedan tror jag i slutändan blir ytterligare fördröjningar av tävlingsdagen, eftersom "vi måste skjuta på starten för att..."
  • ...vi har ett värmande ekipage som måste lämna banan, innan vi kan kalla till start.
  • ...vi saknar ekipage X som inte kommit in på banan.
Defileringarna är ett tydligt sätt att visa att det snart är dags för start. Är du ute och värmer, så vet du att det är dags att lämna banan när defileringen kommer. Därför är jag också (lite mossigt?) för marschmusik i defileringen. Musiken bryter av från Radio RIX-skvalande musiken. Defileringarna skapar "ordning och reda" på vilka som ska starta. Jag vet att det finns de som gillar defileringarna för att få en överblick på vilka hästar som ska starta. "Kör min favoritkusk nu?" eller "Oj, vilken fin häst! Den ska jag spela."

Nej, Erik jag skulle inte gråta blod om defileringarna slopas. Däremot skulle jag sakna dem väldigt mycket och jag tror att det skulle bli ganska rörigt på travbanorna. Jag tror heller inte att det skulle bli mindre stressigt för dig mellan loppen.

När vi ändå är inne på ämnet catchdrivers, så har jag en historia som är helt sann och kommer från en kompis. Ska försöka förkorta en lång historia så gott det går...

En vän åkte ca 30 mil enkel väg för att starta sin häst. Han hade dock galopperat i sina senaste starter och var i behov av en godkänd start (få en tid) för att slippa kvala. Hästen var anmäld till ny start veckan efter. Till denna start hade han satt upp en av våra kuskar som vinner mest lopp (OBS! Inte Erik) och hade lite förväntningar att få ha en "riktig kusk". (Hemmabanans kuskar har ju aldrig samma status.) När det var fem minuter till defilering, så hade han fortfarande inte sett till kusken. Rätt stressad vid det här laget...kollade min vän ut över stallbacken. Alla andra hästar är på defileringsvolten när kusken kommer glidande av banan med en av sina stora kunders hästar som han värmt. Lämnar hästen till skötare och går in i tränarrummet! Nu var min vän minst sagt stressad. Har han glömt bort att han ska köra min häst i loppet? Efter några minuter, så kommer han ut på bron och kollar lugnt ut över stallbacken. Min vän hojtar, visslar och skriker, till slut uppmärksammar kusken honom och kommer till stallet. Det blev en snabb genomgång, eftersom de andra redan defilerar. Kompisen präntade i honom att det var väldigt viktigt att hästen skulle få en tid, eftersom han är anmäld till lopp nästa vecka, men tvingas kvala om han inte får en tid. Om hästen galopperar, så sätt han på ända så han inte galopperar för långt och kör runt och se till att inte bli distanserad.

Loppet gick, startgalopp innan bilen släppte fältet. Kusken fick ner honom i trav och lufsade runt banan. Inga ryckta tussar, ingen drivning. Kändes fin i travet enligt kusken efteråt och han hade inget att anmärka på. När resultatet kom så blev hästen distanserad. Det saknades 7 tiondelar på totaltiden. Det borde ha funnits möjlighet att pressa dessa tiondelar? Till råga på allt fick min vän (!) 300 kr i böter för sen ankomst till defilering. Kompisen blev tokig och ringde upp måldomaren och undrade hur HAN kunde bli bestraffad för att kusken inte kom i tid. Måldomaren förklarade att det var tränarens uppgift att köra hästen till defileringsvolten, eftersom "de där kuskarna" kör så många lopp. Min vän förklarade hela tidsförloppet, men fick noll respons. Det var HANS fel... kompisen gav sig inte och fortsatte argumentera och det slutade med att måldomaren sa "vi får se hur vi gör" och kastade på luren. Sedan blev böterna borttagna.

Det är faktiskt inte alla tränare som kan köra fram sina hästar till defileringsvolten med sulky. Det är också med tanke på olycksrisker, inte alla hästar som är lämpade att byta på stallbacken. Jag tycker att kuskarna innan tävlingarna har en skyldighet i att vara i kontakt med sina kunder. Höra sig för om ev. värmningar och speciella önskemål. Det är faktiskt KUNDER som har rätt till service. Om de inte har tid med detta, så kanske de inte kan köra så många lopp varje tävlingsdag? Konsekvensen för min vän blev att han istället för att starta veckan efter, fick dra hästen ca 11 mil till en grannbana för att kvala eftersom hemmabanan har sommaruppehåll...

(Hästen kollades även upp hos veterinär efter loppet, utan anmärkning.)

Jag ska ge Erik Adielsson cred för att jag har flera gånger hört vänner som använt honom som varit mycket nöjda med hans service för sina kunder. Han har tagit sig tid både innan (att lyssna) och efter loppet (att berätta). Den tiden är mycket värdefull för hästägare och amatörer. Ett färskt exempel från helgen, där han hade varit mycket schysst med en nybliven amatör som nyttjat hans tjänster. Det är jättekul att höra och det är "plus-plus" för Erik i mina öron.

Visst förstår jag att det är en stressig miljö på tävlingsdagarna för catchdrivers. Det påverkar olycksrisker och även deras möjligheter att kunna tillgodse och ta tillvara på sina befintliga (och nya) kunder. Jag har inte lösningen på detta, men de får försöka lyfta frågan till STC. En enkel lösning är att de kör färre lopp per tävlingsdag, men det finns ju catchdrivers som skriker redan nu på att det körs för många monté/lärlings/amatörlopp som tar av deras arbetstillfällen.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är oförskämt av kuskarna att INTE ta kontakt med tränarna åt dom hästar som de är uppsatta på, är dom inte intresserade att värma så behöver dom inte köra loppet heller.
    Gud bevars så har jag inte upplevt detta men jag har väldigt få kuskar att välja emellan därför att det första kravet som jag ställer på en kusk, det är att han är TREVLIG vilket gör urvalet begränsat.

    SvaraRadera