onsdag 7 juli 2010

E3-vinnare m.m.

Ska fortsätta lite på catchdriverspåret som jag klev in på igår. Jag tänker på det här med värmningar. När jag kom in i travet och började hänga på de som hade starthästar, så var det i princip alltid kusken som skulle köra loppet som värmde hästen. Numera tycker jag det blir alltmer sällsynt och i fallet med min kompis, så fanns ju inte ens chansen att "önska" detta. Nu kanske det blir "stora ord", men jag tycker nästan att det är kuskarna skyldighet att åtminstone testa varje NY häst i en värmning. Okej, om de kört hästen flera gånger tidigare. Då kanske det inte är lika viktigt, men för många skulle det säkert vara uppskattat att veta att kusken testat hästen innan start. Jag tror många skulle vara beredda att betala en extra "uppsittningsavgift" för att få hästen värmd av aktuell kusk, eller ska vi vända på det att kusken DRAR av på uppsittningsavgiften om han INTE värmer hästen?

Jag förstår att det är stressigt för de kuskar som kör väldigt många lopp, absolut! Då finns det kanske tre alternativ som jag kommer på:
  • Köra färre lopp per tävlingsdag.
  • Köra till billigare avgift, om man inte hinner värma.
  • Få igenom ett lugnare tempo på tävlingarna.
Första storloppet för årets 3-åringar gick alltså till Amaru Boko! Stammässigt är det väl inte mycket att anmärka på? Elithingsten Coktail Jet som far och fina Yankee Glide-stoet Sue Boko som mor. Sue Boko som för övrigt har ägts av "Prins Daniel". Mödernelinjen är Maggie H. via Wishe's Keeper.

En sak som jag glömde skriva i förra bloggen... De flesta hästarna hade som sagt fin härstamning, vilket ofta är en förutsättning för att vara med i unghästfinalerna. En detalj som är minst lika viktig är att hästen är hos en bra tränare. Robert Bergh hade tre inkvalade hästar. Timo Nurmos tränade vinnaren. Lutfi Kolgjini hade två finalister. Stig H Johansson och Stefan Melander tillhör alltid toppskiktet när säsongerna summeras, hade varsin finalist. Finske topptränaren Tuomas Korvenoja hade också en finalist. Starkt gjort av Niklas Robertsson, Johan Lejon och Marcus Lindgren att kvala in varsin finalist. Enbart proffstränade finalister...

E3 för ston ska vi inte gömma bort. Även här mestadels välstammade finalister som tränas av tränare som tillhör toppskiktet. Starkt av unga tränarna Tomas Pettersson och Claes Sjöström att kvala in varsin finalist, killar som både kan köra och träna häst. Segrarinnan blev i alla fall Roger Walmann-tränade Tamla Celeber. Även här fin härstamning med Cantab Hall som far och Oaks-trean Amanda Celeber som mor.

Anmärkningsvärt: Båda finalvinnarna har "helt vita" stamtavlor i Blodbanken (6 led)!

Nu har jag fått auktionskatalogen till Stochampionatsauktionen. Jag har börjat bläddra och göra lite noteringar som jag gjorde inför Elitauktionen. Det kommer en redovisning när vi närmar oss auktionsdags...

Jag ska också säga att jag gillar hingstpresentationerna i katalogen! Helt i min smak!! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar