måndag 12 juli 2010

Ny vecka - nya möjigheter

Slog till och unnade mig en semesterdag i fredags. Vi åkte hela familjen till Lycksele. Besök på djurparken (läs leklandet på djurparken), Lyckseletravet och avslutade på Ansia badpark. En riktigt trevlig utflykt!

Halmstad körs som bekant sina största tävlingsdagar i förra veckan med Sprintermästaren och V75. Travbanans VD Bruno Petersson uttalade sig till Travnet (länk till artikel) att de nästan oroar sig för att det ska komma för mycket folk. Ett "lyx-problem" i dagens travsport kanske? Därför är det med stor glädje jag som jag kollar eposten idag. Fick ett mail från en läsare som skriver att:
"Vi hade ju vår uppfödning till start i evakueringsloppet i lördags och fick program med två stallbacksbiljetter i brevlådan i veckan. Detta till deras största helg på året, och där de enligt egen utsago oroar sig för att det ska komma för mycket folk."
Det ska egentligen vara en självklarhet, men jag kan ändå inte låta bli att beröras av att Halmstad tänker på uppfödarna även dessa stordagar. Rosor skickas till Halmstad!

Sprintermästare 2010 blev You Bet Hornline och Robert Bergh. En häst som tränades upp ett medeldistanslopp från vår lägenhet. Sedan köptes han för relativt stora pengar som 2-åring av Paula Asterie och sattes i träning hos Robert Bergh. Måste åter imponeras av Robert Berghs skicklighet. Jag såg definitivt inte en sprintermästare i You Bet Hornline...förrän det verkligen hade inträffat. En bra häst, men kanske inte direkt en sprinter och inte i ett så stort lopp. Vackert att Paula att skänka 200.000 kr till cancerforskningen!

You Bet Hornline är fader San Pellegrinos klart bästa svenskfödda avkomma. Modern Evergreen Ri (14,4a/310.000 kr) är syster med ostartade Grandezza Ri som lämnat elitloppsvinnaren Iceland. You Bet har 11,986 i inavelskoefficient och saknar inslag av franskt blod.

Stosprintern vanns av Spirit of the Day som är uppfödd på Brittany Farms i Kentucky USA. Tom Horpestad är både ägare, tränare och kusk till henne. Hon såldes på auktion i Lexington som 1-åring för 20.000 USD. Fadern är Hambletonianvinnaren Amigo Hall (e.Balanced Image) som kanske inte är så bekant i Sverige. Det finns endast en svenskfödd avkomma, 3-årige Hytorc's Amigo (18,2m/9.500 kr). Han är i träning hos...Tom Horpestad! Moder till Spirit of the Day är Victory Dream-dottern Affinity (såldes för 100.000 USD som 1-åring) som inte gjorde några större avtryck på tävlingsovalerna i sina fyra starter. Större avtryck har hon istället gjort i aveln där hon även lämnat bl.a. Photo Maxx (10,7ak/316.900 USD) och 4-årige Hard Livin (11,5ak/355.812 USD). Photo Maxx som ägs av bl.a. Mats Sundin. Spirit of the Day har en inavelskoefficient på 11,855% och saknar också inslag av franskt blod. Mödernelinjen har även producerat From Above!

Spirit of the Day borde vara klart intressant att sätta i aveln! För de som är intresserade av X-faktoravel borde det vara en våt dröm att låta henne gå till From Above?

Amigo Hall förresten...han är halvbror med Great Challenger (e.Conway Hall) som verkat i Danmark.

En annan häst som imponerade under Halmstads sprintermästarmeeting var Chimall T.T. (e.Victory Abroad) Saknar ord för den hästens prestationer...

Såg TV4-sändningen från Halmstad i lördags. Ett inslag som inte imponerade på mig var "Super-Borgås". Jag har sett mycket trav-TV i mina dar, men frågan är om inte detta var det överlägset sämsta hittills.

Kul annons från John Bootsman i fredagsronden. Jag tycker sånna annonser är jätteroliga. Lagomt kaxiga och sticker ut. Jag höll faktiskt på Holland när jag satte mig i soffan för att se min första VM-match för året. Allt eftersom matchen gick, så tappade Holland mina sympatier. De spelade lite väl fult för min smak. Däremot spelade de ett stabilt försvarsspel, men tyvärr också stundtals brutalt. Spanien blev värdiga mästare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar