tisdag 20 juli 2010

Stochampionatsauktionen del 2

Japp, då kör jag samma urvalskriterier som jag gjorde inför Elitauktionen. Jag har på förhand ett antal kriterier som är helt ovetenskapliga. Det är ENBART en teori och jag har inte besiktigat hästarna, utan jag vill bara visa på hur man kan tänka...

Min teori är att en avkomma ska ha max 12,500% i inavelskoefficient. Jag tar därför i första gallringen bort alla dessa hästar. Av de 94 ursprungliga hästarna i katalogen är fyra strukna just nu. Av de 90 återstående försvinner...25 med inavelskoefficient över 12,500%, kvar nu 65 hästar.

Sedan vill jag att hästens mor inte ska vara äldre än 8 år i år. Kanske ologiskt, men jag tror generellt sett att yngre mödrar är lite bättre i aveln. I detta urval faller hela 51 ytterligare bort och det återstår bara 14 hästar.

Eftersom det återstår relativt oprövade mammor, så väljer jag en beprövad far. Alla fadershingstar som inte haft minst en 3-åringskull (hel säsong) på banan faller bort. Det blev fyra som inte klarade sig och nu återstår tio st...

Nu blir det hårdare krav på morsorna. På "Elit" var kravet att de ska ha segrat OCH ha minst 110 i avelsindex. Nu är jag lite snällare och byter "OCH" mot "ELLER". Tre hästar, samtliga ston återstår!

50 QUAGGA sto (Fast Photo - Just A Joke)
Den enda hästen som klarade alla kriterier, och båda de sista kraven på modern. Just A Joke vann fyra lopp och har 115 i index. Bra! Hon satte rekordet 13,0ak och tjänade 471.100 kr.

62 ÖNAS HEKLA sto (Express It - Limabeans)
Express It har faktiskt verkat i aveln sedan 2000, men har kommit till Sverige på senare år. Limabeans är ostartad och har därför inte vunnit lopp, men å andra sidan heller inte förlorat lopp. Hon klarade sig tack vare sitt index på 114, som dotter till Varenne och Erten!

92 QUANDONG sto (Varenne - Undine Boko)
Modern Undine Boko är amerikansk och saknar därför BLUP-tal. Hon klarade sig tack vare att hon vunnit lopp. Tio starter och en seger, men blott 25.829 kr intjänat. Rekordet 14,6ak är i alla fall bra.

Imorgon ska jag nämna min personliga favoriter på auktionen, ingen av ovanstående är dock med på den listan.

***

Trav
Ronden ägnar hela sin krönika från Årjängs V75 till att skriva om kallblodsavel. Lite oväntat, men såklart roligt att det skrivs ur ett avelsperspektiv. V75-vinnaren Lome Mix är inavlad 2+3 på både Elding och Tröpila. Mathias Hedlund tar upp ytterligare några lyckade exempel på hård inavel av kallblod och avslutar med "Osmakligt eller inte att avla enligt denna princip får vara osagt. Men ett framgångsrikt koncept verkar det utan tvivel vara".
Är det så enkelt att avla på kallblod eller finns det många misslyckade exempel också? Jag vet inte, men det skulle vara intressant att få veta.

***

Yes! Axevalla får pluspoäng! Deras största helg, men ändå dimper det ner ett tjockt läsvärt program med två fribiljetter till publik OCH stallområde till uppfödarna som har hästar till start på fredag. (säkert även till de som har på lördag och söndag, antar jag) Youpie ska ut i "comeback". Det blev "bara" sex hästar i loppet som har 100.000 kr i förstapris, men respektfullt motstånd i första hand från Yield Boko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar