lördag 31 juli 2010

Lördagsblogg

Det blev en lördagsblogg. En del små saker som ligger och väntar på att bli publicerade. Jag har ju varit dålig på att lägga ut bilder, så här kommer en som jag är lite stolt över... :-)


Vi var på middag hos våra goda vänner. Sedan blev det lite vattenskidor på det. Ingen hade tidigare i sommar lyckats ta sig upp på skidorna hos dem i sommar. Gästerna hade klagat på båten, skidorna, flytvästen, linan m.m. Upp till bevis! Jag fixade det på första försöket och stoltheten i ögonen, kan lika gärna vara förvåning. Synd att flytvästen skymmer mina magrutor...

Läste följande inlägg på hos ett träningsstall som bloggar.
"Ryss värme! på Lökene ikväll, 26 grader i skuggan. Kanske vore bättre med några ryss femmor ?"

Man kanske inte blir förvånad om de ofta får åka till doopingstallet framöver? Jag förstår ju att det skulle vara något slags skämt, även om jag inte riktigt fattade varken poängen eller lämpligheten att skämta om doping.

...hellre ryssvärme än den ryska Björnen?

Jag har skrivit om deltagarna i försöken till Hambletonian Stakes. Jag skriver sedan om finalisterna till de tre andra stora loppen som väntar där borta. Peter Haughton Memorial, Merrie Annabelle och Hambletonian Oaks. Kommer så klart listorna är klara...

Jag tycker att det är konstigt att en travtränare ska få utrymme att gnälla offentligt om att han "blivit blåst" på en hästaffär. Jag trodde tränarna kunde sköta sådant internt mellan varandra. Sällan kommer hela sanningen fram. Det är lite sandlåda eller kanske sandbunker över det hela.

Debatten om kortison har inte avslutas. I Sverige har det tidigare varit 28 dagar, medan våra nordiska grannländer haft 14 dagar. (enligt obekräftade uppgifter) Nu har det visat sig att kortisonet verkar längre, än vad de tidigare trott om man behandlar med större mängder. Ändå anser en tränare som är gift med en veterinär att 14 dagars karens är att föredra, "eftersom att det fungerar i Finland, Norge och Danmark". Han hävdar också att det är ett hot mot hästarnas hälsa att det är 28 dagars karens... Det är bara svenskar som ska vara märkvärdiga. Jag hoppas att han inte har samma syn på den medicinering som finns i bl.a. USA...att vi svenskar bara ska vara märkvärdiga som ska förbjuda och ha hårdare regler än amerikanarna.

Jag fick ett kul brev av min mor i veckan. Hon hade hittat mina dubbletter av samlarbilderna "Drömsporten". Det fanns 1996 en samlarserie med bilder på olika profiler inom travet. Gamla som nya, hästar och kuskar. Jag lyckades samla ihop 240 av de 243 bilderna. Nu har jag ca 300 dubbletter som jag tänkte sälja några utav på Tradera, bl.a. Copiad, Meadow Road och Stig H Johansson säljs i första paketet.
http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=116113611

Nya regler för hästhållning från och med 1 augusti 2010. Enligt en artikel från TT som publicerades bl.a. i Västerbottens Kuriren ska då boxar och spiltor vara utformade så att hästarna ges möjlighet att kunna nosa och klia varandra. Hur många har byggt om sina boxar, så att hästarna kan klia varandra? Hur många kommer att göra det? Hur långt från verkligheten är de/den som utformat detta regelverk?

De nya reglerna innebär också att det i praktiken bli omöjligt att endast ha EN häst på gården. Nu ska alla hästar ha en "hästkompis". Ska man äga EN häst, så får man antingen inackordera den hos någon annan med häst eller hitta någon som vill ha en häst inackorderad hos sig själv.

Häpp, nu vår det räcka. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Efraim Långstrum1 augusti 2010 kl. 09:27

    Hur går det med försäljningen av samlarbilderna? Skriv igen i bloggen. Du vet väl att det är väldigt liten rörelse på allt sådant här sommartid. Starta någon auktion i mitten eller slutet av augusti i stället. Mer viktig skräpig nonsenskultur till folket!

    SvaraRadera
  2. Lökene, VM i särskrivning varje dag där!

    SvaraRadera