torsdag 20 oktober 2011

Amare

En vän på Facebook upplyste på sin status att
"Ordet amatör kommer av latinets amare som betyder älska - älska det man gör."

Ni som följt denna blogg har nog förstått att jag vurmar för just amatörerna i Svensk Travsport. Jag visste inte vad ordet amatör kom ifrån, men tyvärr är det för många ett negativt laddat ord. För mig står ordet amatör, precis för vad det betyder enligt latin. Något som vi får se emellanåt även på våra svenska travbanor, än så länge. Jubileumspokalskvällen har väl ingen glömt. När vi som tittade berördes av Rolf Ramnegård och Ann-Louise Wernby - två amatörer som älskar sina hästar och sin sport. När Gävle körde V75 för snart två veckor sedan fick vi se äkta glädje när Peder Gustafsson segrade med sin Agobra Peter Pan. Sedan vann även Daniel Redén med "gamle Q" - Q.Forty Five. Daniel driver inte direkt en amatörrörelse (42 hästar i träning), men licensmässigt är han amatör och jag upplever att Daniel älskar sitt jobb med hästarna.

Såg förresten statistik på hur många amatörkuskar som vunnit på V75 i år. Det är nu tre st. Förutom Daniel Redén och Peder Gustafsson som segrade på Gävle, så är det Bjarne Albinsson som segrade på Jägersro under Derbysöndagen i KGB:s Minneslopp - ett amatörlopp...

Jag tjatar vidare om att amatörerna i Svensk Travsport är de verkliga ambassadörerna för sporten. De är dessa som med kärlek och glädje står upp för sporten "ute bland folket". Den reklamen för sporten är ovärderlig. Det är dock med sorg som jag ser i statistiken att det under de senaste åren har slutat en amatör om dagen... Det är allvarliga siffror, hävdar jag.


Ska avsluta med några rader om Daniel Redén. Han har efter en lite motig sommar hittat formen på sina hästar. I oktober har hans hästar gjort 18 starter. Det har blivit sju segrar, två andraplatser och tre tredjeplatser. (Drygt 600.000 kr i prispengar.) Imponerande!

Förutom "gamle" Q.Forty Five, så har två 3-åringar utmärkt sig. Först Moe Kungen som segrade med "många längder". Här kan vi bokstavligt snacka om att vinna med hela upploppet. Sedan följde han upp med Up Up And Away som spöade äldre motståndare när han satte ett prydligt banrekord på Bollnäs. Igår kväll vann både Hard Livin och Kentucky Love inom V64 på Solvalla. Moe Kungen är uppfödd av vänner till mig och det finns en kul story bakom köpet. Den storyn får ni vänta på tills imorgon.

Jag ska också förtydliga att det inte enbart är amatörer som är glädjespridarna på travbanorna. Under SM-dagen på Åby, så vi fick via TV-rutan uppleva glädje från bl.a. Carl-Otto Göransson och Peter G Norman, samt inte minst (även om han inte är längst) Peter Ingves. Alla behöver inte bli glada när de vinner lopp och är man inte glad, så tycker inte jag att man inte heller visa konstruerad glädje heller. Jag tror dock mest att det blivit en tråkig "image-grej"...

1 kommentar:

  1. Konstruerad glädje funkar inte alls. Så dumma är vi inte.

    SvaraRadera