måndag 10 oktober 2011

Kadetten spöade Europa!

Härligt, äntligen och välförtjänt! Ja, så skulle jag vilja sammanfatta segern för Kadett C.D. (e. Scarlet Knight) i Grand Prix de l'UET som avgjordes i Schweiz. Härligt för att det är skönt att se att den svenska unghästen fortfarande håller i internationell konkurrens. Äntligen för att det var den första stora segern för Kadett C.D. som hela tiden varit med i kulltoppen, bl.a. med en andraplats i Kungapokalen. Äntligen och välförtjänt går väl lite hand i hand, men jag tycker att det var välförtjänt för kretsen kring hästen. Dessutom fick Johan Lejons två hästar Deuxieme Picsous och Amour Rapide med sig ett femte- respektive ett sjättepris hem.


Kommentarer på ett tidigare inlägg

mathias:
Om man gör en snabbkoll på Spotlite Lobells produktion av ston så finner man att av hans 10 bästa stoavkommor så är hela 7 helamerikanska. Ytterligare 2 är på gränsen till helamerikanska (Västerbo Daylight har 2% franskt och Starlight har 1% franskt). Så den enda av hans 10 bästa stoavkommor mätt i insprungna pengar som har över 3% franskt blod är alltså Hilda Zonett.
Du har helt rätt. Jag kollade upp detta som du skriver innan jag skrev, men skrev ändå att han har fungerat bra med franska ston. Det är den känsla som jag har, men det kanske är en myt. Jag har inte hunnit kolla upp så noggrant, men Spader Dam är i alla fall en annan framgångsrik Spotlite-dotter med Tibur som morfar.

Jonas:
Det franska blodet är hysteriskt överskattat i Sverige just nu. Jag blir mörkrädd när det betäcks med dåliga franska hingstar som inte ens är bra nog för vår bronsdivision. I treårs-kullen är det väl egentligen bara Orlando vici och möjligtvis Korean som gjort det bra. Frankofilin kommer stå svensk travsport dyrt inom kort är jag rädd
Det känns som att det har blivit en rejäl hausse på det franska blodet i Sverige. Jag kan till viss del hålla med om att till och med blivit lite överskattat också. Oavsett om det är svenska, franska, amerikanska eller italienska hingstar (eller ston), så är det viktigt att vi använder individer som håller måttet. Det är lite synd, om det ska bli två läger - franskt kontra amerikanskt - och jag tror att vi i Sverige har en fördel av att kunna välja själva huruvida vi vill använda franskt OCH amerikanskt. I USA vill de inte ha franskt och i Frankrike "får" de inte använda amerikanskt, även om "alla" topphingstar har mer eller mindre amerikanskt blod i sig där numera.

Det är kanske lite "skevt" - eftersom en stor del av finalisterna i "Europaderbyt" var franskfödda, men faktum är att samtliga prisplacerade hade franska (och stora amerikanska) inslag.
1) Kadett C.D. - 22,96%
2) Timoko - 64,48%
3) The Best Madrik - 52,18%
4) Tolca de Bellouet - 67,79%
5) Deuxieme Picsous - 19,27%
6) Amour Rapide - 27,09%

Japp, det var allt för denna gång. Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Till Jonas!

    Du följer inte travet speciellt mycket får jag en känsla av?

    Börja med att analysera alla årgångslopp samt grupp 1 löpningar under 2011 så får vi ta och resonera vidare efter det.

    Jag kommer aldrig ta ifrån Kadett C.D hans prestation den var fantastisk och välförtjänt! Men vi ska ha i åtanke att timoko satsar på PDA i år och detta var hans andra start på 4,5 månad även dem andra franska hästarna matchas i gång nu för att va på top om 2-3 månader.

    //Lasse

    SvaraRadera
  2. Personligen så tror jag att de franska inslagen och möjligheten att blanda det bästa från båda "sidorn" kommer ge oss en sundare och konkurenskraftigare "svensk" varmblodstravare i framtiden. Sen så är det kanske inte som en del tror att det automatiskt blir bättre djur bara för att de har en viss procentuell blandning mellan det franska och det amerikanska, utan det krävs även en selektiv avel där man hela tiden väljer de kompetentaste djuren med de starkaste generna. Däremot så tror jag att många förespråkare för den "rena" amerikanska travaren kommer få tänka om, det säger ju sig själv att den stigande inavelsgraden som följer med den kraftiga linjeaveln kommer leda till osundare djur i längden. Skulle vara intressant att se lite siffror med kvalprocent, startprocent och liknande för de amerikanska hingstarnas avkommor i USA. Något du har koll på Håkan? /Lars

    SvaraRadera