fredag 28 oktober 2011

Min torsdag

Jag var ruskigt effektiv igår eftermiddag, om jag får säga det själv.

Började med att se sonen ha ett uppträdande på fritids som skulle vara mellan 14.30-15.30 (konstig tid, om du frågar mig). Han hade dragit ett "bra startspår" och var klar 14.50. Då hann jag köra till Umåker (3 km) och se vår Worldwide starta i P21-loppet kl. 15.00 (konstig tid för trav, om du frågar mig). Lärlingen Linnea Lundgren körde ett drömlopp med honom från 60m tillägg och de slutade trea - med mersmak! Sedan var det bara att hämta hem barnen från dagis (inne i stan) och fritids. Jag åkte tillbaka in till stan för att köra ett simpass. (Känns bättre nu, tekniken har gått från rapporteringsmässig till lite skuttig - om vi ska prata travtermer.) Sedan käka en middag på stan (inte Max och Coca-Cola - utan Pasta Carbonara och en stor mjölk), innan en 2,5 timmes föreläsning med den mentale styrketränaren Olof Röhlander - "Det blir ALLTID som man tänkt sig".

Puh! Reflektioner...
- Jag tycker det är roligt att kunna ge lärlingar (eller amatörer) chansen att köra när det passar. De är VÅR framtid och de behöver få chanser att utvecklas. De är också oftast väldigt engagerade inför uppgiften. Pålästa och vill verkligen göra ett bra jobb, även om det nu var "bara" ett P21-lopp. Jag har tyvärr erfarenheten av fullfjädrade proffs som bara ser uppgiften som "ett måste, men jag får ju i alla fall uppsittningsavgiften". De vet inte ens distans och spår när de kommer och hämtar hästen... Lite trist är det också att höra hur proffsen (finns några) låter mot lärlingarna i loppen. Försök hjälpa, istället för att stjälpa!

- Simningen...äsch, det är inte mycket att säga om den. Det är i alla fall en bra och rolig träning. Jag hoppas att jag kan få den att bli en regelbundenhet. Det krävs 21 upprepningar för att skapa en vana. 18 upprepningar kvar...

- Olof Röhlander! Här skulle jag kunna skriva desto mer, men det är så svårt att återberätta för att det ska bli bra. Mitt råd är i alla fall att gå och lyssna på honom, om man har chansen. Det var definitivt värt! Rubriken på föreläsningen, "Det blir alltid som man tänkt sig" är faktiskt rätt talande för hur man kan påverka sitt liv.


Om det alltid blir som man tänkt sig med "travet" är svårt att säga. Jag kan tyvärr konstatera att antalet amatörer fortsätter att minska i stadig takt. 2000 fanns det 7259 B-licenser - den 15/10-2011 är det 4750 kvar. Bara i år har antalet B-licenser minskat med 189...
Läs på travnet.se

Moe Kungen vann igår igen! Han segrade med många längder på 1.30,3/2140m för tränaren Daniel Redén. Spännande fortsättning följer...

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar