onsdag 19 oktober 2011

Frysmärkning och Worldwide

Jag satt igår och planerade resvägen för frysmärkarna som ska besöka Umåker och Solängets region om ca en månad. Jag har haft uppdraget för Solängets region i 8-9 år nu tror jag. Den äldsta listan som jag har sparad i datorn är från 2004. Detta år frysmärktes 57 hästar i Solängets region. I år står det 2011 i almanackan och det är 15 hästar att planera resvägen för. Inte så kul utveckling...

Jag vet inte hur det sett ut historiskt för Umåker, men i år är det 34 hästar som jag planerar för. Trist att det inte är fler...

I lördags gick vår gentleman Worldwide (e. Chief Litigator) provlopp. Han gick 1.17 full väg och det såg bra ut. På söndag gör han comeback på Boden inför hans sista "vintermeeting". Han tävlar bäst vintertid och på frusna banor, så nu när har är 11 år blir det sista vintern på tävlingsbanorna. Fjolåret innebar mycket stople ut, så vi får hoppas att det blir stople in i vinter.

Vi har nåtts av det trista beskedet att Elithingsten Spotlite Lobell fick lämna jordelivet förra veckan. Detta bara några veckor efter att hans dotter Vincennes segrade i Svenskt TravOaks. Det kanske är fel att säga att en så framgångsrik hingst fick sluta på topp, men han bevisade i alla fall att han fortfarande var duglig in i det sista. Spotlite Lobell blev 27 år gammal och jag är mycket imponerad av vad han hann uträtta för svensk travaravel.

En ny intressant hingst kommer till Sverige 2012. Det är nu klart att Brodda International kommer att stalla upp Infinitif. Hans äldsta avkommor är nu 2 år och dessa har börjat lovande. Han blir ett intressant tillskott.

Morgondagens inlägg kommer att handla om att älska...missa inte det! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar