söndag 2 oktober 2011

Pato och notiser

Det oregelbundna bloggandet fortsätter...

PATO


Pizzeria Roberto i Umeå anses av många vara stadens bästa pizzeria. En normal helgdag kan väntetiden vara en bit över en timme. De är starkt "Milan-influerade" de som jobbar på pizzerian och det hänger även en travbild på väggen med Ulf Bäckman i sulkyn. Kopplingen till morgondagens Svenskt Travkriterium, pizzan "Pato". Är den döpt efter en av förhandsfavoriterna? Nej, den är förmodligen precis som hästen döpt efter den brasilianske fotbollsspelaren Alexandre Pato som spelar i Milan. Det finns för övrigt ytterligare en koppling mellan hästar och Pato. Argentinas nationalsport heter Pato och utövas på hästryggen och kombinerar inslag från hästpolo och basketboll.

Om vi ska fortsätta att koppla - så skötte Ulf Bäckmans dotter Sarah Bäckman travhästen Roberto när hon jobbade hos Kari Lähdekorpi och de turnerade flitigt och framgångsrikt runt på V75-banorna. Sedan är det så att Ulfs äldsta dotter Åsa Bäckman är sambo med ingen mindre än Peter Ingves...så ska köra Pato imorgon. Det kanske blir en Pato som söndagspizza imorgon?

HÄSTPRISER

Jag gillar Åsa Elmroth. Hon är duktig, men idag blev jag besviken på henne. För mig är en av de viktigaste grundreglerna som reporter att INTE tjata om vad en häst har kostat. "I min bok" är det den mest oförskämda frågan som man kan ställa. Om dessutom den som blir intervjuad avböjer att svara på frågan, så blir det bara olustigt när frågan ställs åter - inte bara en gång - utan flera gånger. Skämskudden fram!

Tyvärr är det vanligt i vinnarcirklar att just denna fråga kommer ut, speciellt om det är ett "nyförvärv" som segrat. Usch och fy! Jag har aldrig märkt av att sportreportrar frågar idrottsmän/kvinnor vad de tjänar. Det anses väl vara oförskämt att lägga sig i detta och jag anser personligen att det är lika oförskämt att fråga vad en häst kostade. Fokusera istället på segerglädjen, den sportsliga prestationen och kärleken till hästen. Tycker oftast att det bara blir dålig stämning när det börjas utfrågas om prislappar på hästar. Snälla, låt mig slippa detta i fortsättningen!

MISS PARIS


Miss Paris (Kadabra - Pizza Dolce) har jag nämnt tidigare i bloggen, inför Merrie Annabelle där hon segrade i ett av försöken. Jag tog denna bild på henne när hon för nästan precis ett år sedan såldes på auktionen i Lexington. Natten till fredag slog hon till i finalen av Ontario Sire Stakes Gold Final med $130.000 i samlad prissumma.

BRAD DE VELUWE

Idag segrade Brad de Veluwe (Andover Hall - Amazing Ride) i det finska Kriteriet. Den finske kulldominanten gjorde ingen besviken och segrade på nytt finskt rekord för Tuomas Korvenoja.

Om du skriver in Tuomas Korvenoja i Google Translate och översätter från svenska till engelska, så får du "Tuomas Sausage Madness" som svar.

3 kommentarer:

  1. Vet inte om du missat exempelvis Aftonbladets fullständiga bombardemang med köpta låtsasartiklar inför auktionen. Antingen är de som beställt dessa artiklar totalt inkompetenta, då de genomgående handlar om hur lite hästar kostat och hur mycket de tjänat, eller så får du nog inse att du själv är ganska ovanlig när du inte är nyfiken på hästpriser.

    Jag tror i vart fall att Åsa Elmroth hade ungefär samma intentioner med sin fråga som de som beställde alla artiklarna i Aftonbladet, och om du har problem med detta kanske du bloggar på fel ställe?

    Jag gillar Håkan Persson. Han är duktig, men idag blev jag besviken på honom. ;)

    SvaraRadera
  2. Gillar man inte frågan är det bara att låta bli att svara. Därmed inte sagt att jag tycker Åsa E är bra. Jag stör mig mer på de ständiga frågorna om hur man ska "fira" vinsten eller när intervjuaren försöker lägga ord i munnen på den intervjuade. /Anders

    SvaraRadera
  3. Anders - Ja, men jag tycker "alla" undviker att svara på frågan, men ändå fortsätter reportrarna att ställa frågan om och om igen. Det stör mig och jag tycker att det är en oförskämd fråga.

    SvaraRadera