onsdag 25 november 2009

ATG/STC och Sociala medier

Nu har det hänt igen och jag känner ett behov av att reagera.

Jag tycker det är tråkigt att personer inom ATG/STC inte besvarar insändare på ett respektfullt och värdigt sätt. Oavsett om de själva tycker att frågan eller synpunkten är totalt galen, så är det ändå brevskrivaren som har framfört sin åsikt. Den måste respekteras, om man vill finnas kvar på banan i framtiden. Det går inte att förlöjliga de aktiva...vilket faktiskt är ERA kunder!

I tisdagens TravRonden, så besvarade Peter Forssberg en insändare av Bengt Ågerup med ett stort mått av sarkasm, enligt min uppfattning. Jag lägger mig INTE i sakfrågan, observera detta! Personligen vet jag dock att det var fler än Bengt som uppfattade Forssbergs uttalande i Martin Källbergs artikel på precis samma sätt.

På seminariet i Eskilstuna så avböjde Ulf Hörnberg på ett, tillsynes, nedlåtande sätt att svara på ett inlägg från en av åhörarna, för övrigt en adjungerad ledamot i den styrelse som han verkställer under. Jag lägger mig inte i sakfrågan här heller, men beklagar det sätt som frågorna bemöts på. Jag känner inte till bakgrunden till frågan, men det såg märkligt ut för mig som utomstående. Jag har även sett insändare från Hörnberg i TravRonden med svar i nedlåtande ton.

Minns att även Niclas Andersson på Kanal75 besvarade en insändare i samma tidning på ett sätt, som av frågeställaren uppfattades som sarkastiskt. Kommer ihåg att den handlade om att vissa tävlingsdagar började några timmar senare på söndagar. I sakfrågan lägger jag mig återigen inte i, men beklagar att frågeställare fick uppleva ett sarkastiskt svar på en berättigad fråga. (Vill minnas att frågeställaren i en replik skrev att h*n uppfattade svaret sarkastiskt.)

Visst, dessa människor på ATG/STC är inte mer än människor och visst har de rätt att vara sarkastiska. Fast det är inte klädsamt i deras yrkesroll. Jag skriver inte detta för att vara taskig mot dessa personer, utan jag gör det för att värna om den travsport som jag älskar. Det är ERA kunder som ställer en fråga och de är värdiga ett respektfullt svar, oavsett hur korkad ni anser en fråga vara. Får dra fram det gamla djungelordspråket: ”Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!”

Passar på att återknyta till ett tidigare citat som jag presenterade i bloggen som åter blir aktuellt:
Klipper in ett citat från "Idébok om service" av Teo och Fredrik Härén. (www.interesting.org)
"En fråga från en kund är egentligen en förtäckt problemformulering.
Och en problemformulering är inget annat än ett förslag till förbättring.
Företag borde därför använda frågor som kommer in till företaget som ett förslag på saker som borde rättas till."

Jag har också funderat över varför STC inte väljer att vara mer aktiva i de sociala medier som är heta för dagen. Deras hemsida har förvisso riktigt bra ”Sportinfo”, även om det finns brister på sidan i logiskt tänkade. (Exempelvis finns Propositionerna under blanketter istället för under Propositioner…) Jag vet från säker källa att en ny och kraftigt förbättrad webbplats är på gång. Jag hoppas att den sidan kommer att vara mer kommunicerande med användarna.

Sedan så har jag hört flera skräckexempel på de som skickat e-post till STC via hemsidan och inte fått svar. Sånt får ju bara inte hända! 24 timmar under vardagar bör vara en policy för ALLA företag som sätter ut en e-postadress på sin hemsida. (Alla företag måste inte ha sin e-postadress på sin hemsida. Prioriterar man inte att svara, kan man lika gärna avstå från att publicera den!)

Jag föreslog till en avdelningschef på STC att de borde avsätta tid för att besvara frågor på internetforum. Det finns inte så många internetforum som är inriktade på SPORTfrågor. (Jag menar inte att de ska besöka alla forum på nätet.) Mig veterligen finns det väl bara Bukefalos som har ett forum med inriktning på TRAVfrågor. Minst en gång i veckan dyker det upp frågor som jag anser att STC själva borde svara på. Ibland svarar jag efter förmåga, ibland ställer någon frågan till STC och försöker förklara "i andra hand". I tid skulle jag uppskatta att det handlar om i snitt 15 minuter/dag för STC att en gång om dagen gå in och kolla de trådar som är startade. I vinst, så skulle det bli stor PR för STC på detta forum, mindre frågor till kundtjänst och sist men absolut inte minst färre felaktiga rykten och missuppfattningar. 15 minuter/dag skulle det "kosta"

Öppenhet och snabb kommunikation med sina kunder blir allt viktigare i dagens samhälle. Var rädd om de engagerade aktiva (kunder) som brinner för sin travsport. De är sportens främsta reklampelare. Möts de med ignorans eller sarkasm kommer engagemanget snabbt att avta...liksom deras insatser i tid och pengar för den svenska travsporten. Då är sporten död inom 10 år...då är alla på ATG/STC, samt travbanorna arbetslösa. Det tjänar ingen av oss på och jag hoppas att mitt inlägg tas emot på rätt sätt.

**

Läs intervjun med TR:s Jan I Jönsson, angående STC:s förslag på stadgeändring som publicerades om travronden.se. KLICKA HÄR

**

De bästa franska 3-åringarna möttes i måndags. Scipion du Goutier (e.Goetmals Wood) som jag nämnt här tidigare gjorde tävlingsdebut för sulky och slutade oplacerad efter en tappstart och tungresa. Sam Bourbon (e.Goetmals Wood) gick större delen av loppen och övertog sedan ledningen, men även han blev oplacerad. Vem vann? Efter hård slutstrid vann knappt Sage de Bresles (Islero de Bellouet) för favoritspelade Severino (e.Gobernador) och Saxo de Vandel (e.Coktail Jet). So Lovely Girl (e.Kaisy Dream) avslutade vassast av alla till femteplatsen! (Namnet till trots är han en hingst.)Blir intressant att se nästa drabbning som är den mest prestigefulla för kullen, Criterium des 3 ans som körs den 13 december.

Även långa inlägg måste ha ett slut.

2 kommentarer:

  1. Håller med angående STC/ATG, jag har många gånger funderat på om de förstår att utan aktiva har de inga arbeten kvar...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med HP, att det många gånger är en tråkig attityd i svaren på olika insändare/ debattinlägg. Jag har själv avstått från att skriva just pga att jag sett hur andra debattörer bemötts. Kan gissa att jag inte är ensam och det är synd... många goda ideer kan ju finnas ute i stugorna, runt om i landet. Jag tror att vi alla kan vara överens om att ingen vill bli förlöjligad och att vi inom travet har lite att fundera över... Det finns hur många sköna, olika sorters människor från olika samhällsklasser, med olika förutsättningar, i den här sporten, och vi vill ju samma sak eller???? Debatter och insändare är bra sätt att kommunicera på så...en mer tillåtande och nyfiken debatt efterlyser jag!!

    SvaraRadera