måndag 23 november 2009

Internetbedrägerier

Jag fascineras ofta av vetenskapens dubbla budskap. I början av förra veckan läste jag i lokaltidningen VK, om att internetbedrägerierna minskar. Ok, märkligt tänkte jag. Då hann det inte ens bli helg innan jag möts av en rubrik i Expressen som säger att internetbedrägerierna ökar. Visst kan man mäta på olika sätt och statistiken går alltid att förvränga, men lite (o)lustigt när undersökningarna presenteras så tätt.

Min bank har nu börjat med "internetdosa" som krävs för att betala räkningar o.s.v. En säkerhetsåtgärd såklart. Nu behöver jag även denna dosa vid kortbetalning på internet. Visst, det är säkert bra. Vissa "mobila tjänster" blir nu inte längre så mobila. Om jag är på trav och ska spela från mitt ATG-konto via mobilen, så behöver jag denna dosa för att kunna sätta in pengar på det oftast tomma ATG-kontot. Än har jag aldrig tagit med mig "internetdosan" på trav... Säkerhet är bra, men ibland blir det inte praktiskt. Svår balansgång!

**

Viktor 3 år vid frukosten i morse: "- Är det natt nu?"
Pappa: "Nä, det är morgon. Nu kommer det att vara såhär mörkt på morgonen i *räknar* två-tre månader till... Sedan blir det ljusare igen."
Kändes som en pessimistvarning på den sanningen.

**

Avslutar med lite trav också...

...visst blev det så perfekt regisserat som det kunde bli i lördags när 12-årige Skogans Joker fick vinna Gulddivisionen på hemmaplan. Trav när det är som bäst!
...Lutfi Kolgjini tog två överlägsna segrar med två Korean-avkommor, Sebastian K. och Robin K. Fattar att inte det låga intresset Korean i Sverige...
...Opal Viking verkar var på väg mot formen. Seger i Kommunloppet i Italien igår.

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt roligt med Skogans Joker :D Stort GRATTIS till hela kretsen runt hästen!
    Men Luddes styrning i V75-7 mot sin egen uppfödning HOITY TOITY FACE vars pappa (Egon Lavec) han dessutom äger, fattar jag inte??? Alla säkringarna måste ha gått på herr Kolgjini samtidigt... Har ett svagt minne av att Ludde för inte så länge sedan var vansinnig på en fransmanns huvudlösa styrning mot honom själv men den här gången var det tydligen okej!

    SvaraRadera
  2. Det var en märklig styrning av Kolgjini bakom Lorentz Caf. Extra märkligt när han i TravRonden uttalade sig på fredagen:
    "Jag har inga planer på att köra offensivt."

    SvaraRadera
  3. Appropå Jeanettes kommentar: Jag tycker generellt att Ludde har lugnat ner sig med sina styrningar. Styrningar som den Lorentz Caf i lördags gör dock att han aldrig kan räknas som en toppkusk i min bok. Totalt hjärnsläpp helt enkelt utan någon som helst täckning...

    SvaraRadera