fredag 27 november 2009

Fredagsblogg

Jag tackar för kommentarer, samtal och mail som rörde mitt förra inlägg om ATG/STC. Det är tydligen fler som är av samma uppfattning, vilket är synd och vi får hoppas på bättring. Personligen vill jag också nämna att det finns absolut personer inom organisationen som är riktigt bra, så jag vill inte dra alla över kammen.

Lotta Silfverberg berättade bl.a. om "Alla olika-Alla lika" inom travsporten på seminariet i Eskilstuna. (Bra föredrag! Hoppas hela organisationen börja leva som de lär.) Att det var en otroligt viktig och unik del inom svensk travsport. Att möta engagerade personer med ignorans och sarkasm bryter snabbt sönder den (viktiga) pusselbiten.

Läste Anders Jonssons alltid intressanta krönika i TravRonden idag om travsällskapen. Han träffar lite mitt "visdomsord" från förra fredagen, "Det viktigaste är inte vad man är, utan vad man gör." Visst är det lite konstigt att man först 2010 ska börja utse representanter i STCs styrelse utifrån kompetens? Ursäkta att jag levt i en bubbla som trott att det var kompetens som räknas, även om jag förvisso sett exempel som i mina ögon haft bristande kompetens. Tack för att jag fick svaret på den funderingen!

Det är också skrämmande att få höra hur det kan gå till på travsällskapens årsmöten. Ett exempel var när ett travsällskap redovisade en förlust i resultatet, fastän det var budgeterat ett stort plus. VD drog kort information och avslutade med "Det finns inte utrymme för några frågor på detta!". Oacceptabelt och medlemmarna som satt med på mötet borde skämmas som accepterade något liknande, fast det var väl rädda att maten skulle kallna. Ett annat sällskap och ett annat årsmöte, så voterade 40% på att styrelsen INTE skulle få ansvarsfrihet. Jag skulle inte kunna sitta kvar i en sån styrelse... Att en enda medlem röstar på att styrelsen inte ska få ansvarsfrihet är allvarligt...här snackar vi 40%!

Känns som det är på tiden att BAS för större inflytande!

**

Grabbarna fick infulensavaccin härom veckan. Snart väntar spruta 2. Simon drog dock sina egna slutsatser om varför det är två sprutor.
"- Ska vi åka utomlands? Det är DÄRFÖR vi ska en spruta till! Är det så??"
Ledsen att göra honom besviken, men så är det inte... Vi åkte till Karibien i två veckor denna tid ifjol och det är nog det han hoppas på i år igen...

**

Frun har dock lovat att det blir utlandssemester om Worldwide vinner ikväll. Inte Karibien, men kanske en kanarieö? Att det är minimala chanser att vinna förstår inte de positiva grabbarna, men alla som är med k-a-n vinna. Jag tipsar sällan, men tycker att Speed Demon Love i samma lopp är lite bortglömd. Ni som får, kan ju spela honom.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar