fredag 6 november 2009

Direkt från Eskilstuna!

Vilken späckad dag! Helt i min smak! Två seminarier och sedan avelsvärdering och RIX-auktion. Snart dags för banketten, men först lite av alla intryck från dagen här i Eskilstuna.

Eller...först ska jag säga att jag var på ett intressant seminarium redan igår som handlade om Social Media. Precis vad detta med bloggande innefattar. Jag har sex A4-sidor maskinskrivna anteckningar som ni ska slippa läsa, men jag tror det finns delar som jag har anledning att återkomma till senare. Det är nyttigt att se sig omkring i andra branscher, tror i alla fall jag.

Dagen började med ett seminarium med rubriken "Vinnare och förlorare i framtidens travsport". Lotta Silfverberg från STC inledde med en mFetycket bra presentation. Rubriken på hennes presentation var "Travsportens värdegrund - kärnan i varumärket". Den handlade framför allt om att vi måste lyfta etiken och värdegrunden högst på listan, om man inte redan gjort det. Att det är "Hästen i centrum" som utgångspunkt. Som punkt 2 berättade hon om alla som har travsporten som "livsstil och passion". Vi som verkligen lever för och med travsporten, på olika sätt från hästskötare, tränare och även vi som uppfödare. Punkt 3 handlade om "Tillsammans", den sociala biten kring det här med att äga, föda upp och träna hästar. Sedan punkt 4 som kallades "Alla olika - Alla lika" som är rätt unikt för just travsporten. I ingen annan sport (eller?) tävlar vi tillsammans: Unga mot gamla, kvinnor mot män, amatörer mot proffs, fattiga mot rika, ston mot hingstar etc. Slutligen punkt 5 som handlade om vikten av hemmabana. Hur viktigt det var för svensk travsport att ha arenor ute i hela landet som skapar närhet till travet. Tyvärr fanns det inte möjlighet att ställa frågor, så jag får ta dem här.

Jag undrar: Vi är överens om att det är viktigt för travsporten att finnas över hela landet. Vi är överens om att ha en hemmabana i sin närhet är viktigt för de aktiva. Varför använder inte ATG/STC sitt starkaste varumärke V75 till att marknadsföra sig över hela landet? Jag tycker det borde vara en självklarhet att samtliga permanenta travbanor ska ha en V75-dag. Det borde även köras V75-dagar på Tingsryd, Lindesberg och Vaggeryd, liksom på Solänget och Dannero m.fl. Om Bergsåker eller en annan storbana kör 3, 4 eller 5 dagar per år väcker ingen större uppmärksamhet i detta område. Det tenderar snarare att bli slentrian,vilket det aldrig i livet skulle bli på exempelvis Tingsryd eller Solänget. Jag tycker se det bevisat att omsättningen på V75 inte är beroende av att köras på en speciell bana, så det kan knappast vara ett skäl.

Jag samstämmer med Stig H Johansson och tror att Lottas föredragning borde ske inför våra folkvalda politiker, så kanske vi får ett bättre förhandlingsläge med avtalen i fortsättningen.

Näste talare blev STC:s veterinär Peter Forssberg. Han lyfte upp de etiska perspektiven inom travsporten. Det är oerhört viktigt att våra kuskar ser till att hålla sig inom de ramar som finns för exempelvis drivning. Så fort någon trampat över i ett TV-sänt lopp, vet Peter vad som händer med telefonen dagen efter... Det ser inte bra ut i samhällets ögon!

Peter tog även upp en intressant synvinkel som jag heller aldrig fick chansen att gå djupare på. Han upplevde det som ett stort problem att många tränare behandlade sina hästar systematiskt och i förebyggande syfte. Allt inom det regelverk som finns, men kanske inte är helt okej i ett etiskt perspektiv. Lite intressant i sammanhanget var att Malin Löfgren flikade in att hon för en månad sedan satt i en panel i Östersund och debatterade motsatt problem. Att tränarna inte behandlade sina hästar, i den mån som de kanske borde. Det är kanske skilda världar att vara liten tränare på småbana eller stor tränare med hästar i eliten? Min uppfattning är i alla fall att vi ser mindre hästar på banorna nu, som inte är i tävlingsmässigt skick jämfört med några år sedan.

Min fråga kring detta hade varit: Om man från ATG/STC tycker att tränarna måste gå ifrån "Stig H-normen" att starta bara varannan vecka, eftersom hästarna bör kunna starta oftare. Hur ska man då få ihop matematiken med att hästarna ska tåla att starta så tätt och inte heller behandlas varken förebyggande eller "akut"? Risken som jag ser det är att vi får ofräscha hästar på banorna och det vore förödande ur mitt etiska perspektiv.
Ligger problemet någon annanstans? Jag satt brevid Göran Löfgren (RST) som nämnde problemet med att inget travsällskap vill arrangera tävlingar på en skonsam bana. Det viktigaste var att ha en snabb bana. Det klart att det sliter. Sedan är det lätt att tränare vill starta på en snabb bana för att påvisa fina rekord på sina hästar. Personligen ser vi skillnader häruppe i norr mellan olika banor, hur mycket det sliter på vår häst. En start i Boden sliter knappt alls.

Jag hade också velat fråga honom kring de ökande gaffelbandsskadorna, men det blev inget heller.

Avslutningsvis från Peters föredrag, så nämnde han även ett avelsperspektiv. Att vi måste avla på mer hållbara hästar, än den prestationsavel som dominerar.
Här är min fråga: Hur definierar man hållbara hästar?

Jo, just... Peter hoppades att vi skulle se en snabb förändring och därmed skulle vi ha en blomstrande travsport i framtiden. Om det inte blir någon förändring befarade han att travsporten skulle vara utdöd om tio år.

Per Wetterholm sportchef på STC drog sedan snabbt lite siffror med rubriken "Pågår det en elitisering i Trav-Sverige?" Han hade jämfört samtliga lopp mellan 1995-2008 och sett hur fördelningen mellan kuskar och tränare ser ut. Kort sammanfattning, så är det tränare och kuskar som ligger 10-i-topp som tar allt större del av priskakan. Detta mest på bekostnad av tränare som ligger placerade 300 och lägre.

I den efterföljande paneldebatten så handlade det mest om fördelning av prispengar och en del kring veterinära etikfrågor. Hoppar det denna gång.

Sedan lyssnade jag på ett seminarium om "Hästägare i framtiden" av Marcus Myron (STC) och Gert Fylking (RixFM). De pratade kring hur viktigt det var med upplevelsen att vara hästägare och kring RIX-allsvenskan. Intressant, men jag hinner inte skriva mer om det nu.

Blev sen från seminariet till de offentliga omdömena från Avelsvärderingen. Jag kom dit precis när Iceland fick sitt godkännande. Andra godkända hingstar som jag såg var Symphonic Hanover, Holiday Credit, Lavec Kronos och Wellino Boko. Ska jag plocka fram någon typmässigt som tilltalade mig mest av dessa, så var det Lavec Kronos. Skaplig manke på den hingsten!
(Tillägg 09-11-07, 09:45: Även Dust All Over och Sahara Dynamite blev godkända.)

Jag hann även få ett tråkigt besked av Thomas Tell. Vi är nyfikna på att använda Ready Cash. Han meddelade att det knappast skulle finnas någon fryst sperma tillgänglig efter honom i Sverige 2010. Han hade blivit sliten av avelsarbetet ifjol och det var nu satsningen mot Pd'A 2010 som var prio 1. Han meddelade att han fanns tillgänglig i Frankrike, men för oss är det inget alternativ just nu.

RIX-auktionen slutade med ganska varierande priser och många "återrop" till de tränare som managerat hästarna under denna säsong. Det medför förhoppningsvis att många av de nya ägare som hoppade på RIX-tåget blir kvar som hästägare. Det är oerhört värdefullt för travsporten! Vi kan inte vara nog tacksamma för detta.

Dyrast blev Sanity 780.000 kr. Höga priser även på Yoggi Hornline (390.000 kr), Clouds Above (380.000 kr) och Esterell Gull (250.000 kr). Kan tycka att det blev lite väl låga priser på de billigaste...

Puh! På med kläderna och mot banketten...

1 kommentar:

  1. Verkar vara en hektisk men mycket givande helg.
    En fråga som dök upp för mig här var om att man behandlar hästar systematiskt och i förebyggande syfte. Vad innebär detta i praktiken?

    SvaraRadera