måndag 9 november 2009

Ny vecka

Då är det dags för ny vecka. Min helg var riktigt bra och förra långa inlägg visade väl på detta. Jag som skulle fatta mig kort. Får försöka göra det idag...fatta mig kort.

(Tillägg: 2009-11-09, kl. 14:17) Lagt till en fråga i kolumnen till höger. Besvara gärna spontant! Svar kommer på fredag.

Fick en kommentar av "oki" om systematisk behandling i förebyggande syfte. Det finns tydligen tränare i samråd med veterinär som väljer att ledbehandla hästar i renoveringssyfte. Om en häst har två viktiga lopp framför sig, så finns det ibland inte möjlighet att behandla hästen mellan dessa starter. (ex. försök och final i insatslopp/rikstoton m.m.) Då behandlar de hästen inför första starten (försöket) istället, även om det egentligen kanske finns ett akut behov. Jag har ingen uppfattning om hur vanligt och utbrett detta är.

Ni får jättegärna kommentera mina inlägg!

Den mest positiva känslan från helgen: att det så tydligt känns att BAS-organisationerna står enade! Det borde hänt för 20-30 år sedan, men nu är BAS en kraft som har ett gemensamt mål och 18.000 medlemmar i ryggen. Detta är postivt! Jag är övertygad om att BAS kommer att ha ett betydligt större inflytande i STC inom kort. Det är ju trots allt BAS som ÄR sporten!

För den som undrar vad BAS är, så kan man sammanfattningsvis säga att det är de "aktiva". De organisationer som är anslutna till BAS är ASVT (avelsföreningen), RST (hästägarna) , BTR (B-tränarna), STaR (amatörkuskarna), Sleipner (kallbloden), TR (proffstränarna) och SPTF (ponnytravet).

Korta reflektioner från besöket på Sundbyholm:
+: Jättekul att en "mindre" tränare från en liten bana kan ta en snygg dubbelseger inom V75. Först vann Fredrik Persson med fantastiska Viola Silas. Sedan visade han vart skåpet skulle stå med Chimall T.T., trots ett uselt låge.
+: Duellen mellan Yield Boko och Spring Erom. Ibland önskar man att man fick döma "moraliskt dött lopp". Här fanns det två värdiga vinnare.
+: Ibiza Broline såg bländande fin ut. Fick tillfälle att gratulera delägaren Leif "Loket" Olsson på tågstationen. Vart annars ska man gratulera "Loket"?
+: Häftigt med "hemmaseger" för Red Hot Dynamite och Sami Saarela/Jorma Kontio.
-: Jag blev inte imponerad av maten. För 93 kr så fick jag en 150 grams hamburgare med stor Coca-Cola. Det k-a-n vara okej, men då ska det banne mig vara något extra. Här? Kallt och torrt bröd drar direkt ner helhetsintrycket. Då blir köttet också kallt och torrt. Visst borde jag sagt till, men för mig är detta lika självklart som för däckfirman att jag vill ha däcken pumpade vid ett däckbyte. Detta är inget som gör att nya besökare vill komma tillbaka till travet, även personalen i grillen var trevlig.

Helhetsintrycket från Eskilstuna var toppen och jag hoppas få möjlighet att besöka arrangemanget även nästa år. Kände nästan att man borde vara klonad för att hinna med allt intressant i Munktell Arenan. Bra arrangerat! Banketten var också mycket trevlig. Är det ett tecken på åldrande när man tycker musiken är för hög? Artisterna var i alla fall bra, Magnus Bäcklund och Anne-Lie Rydé! Maten var också riktigt god. De var bara lite luriga med buffén. När jag kom fram till den helstekta oxfilé, bearnaisesåsen och potatisgratängen var tallriken redan full, misstänker en baktanke. Fick börja bygga portionen på höjden!

Hade jag jobbat på "Se & Hör" hade jag kunnat leverera rubriker från banketten som "ATG-kvinna ..... ihop med Magnus Bäcklund", "STC praktiserade barfotakörning på personalen", "Stuteriägaren dansade på borden", "Skambud på Lokets topphäst", "Rolands danskupp", "Nakenchocken" m.m. Oj, nu hinner jag inte mer och allt är inte riktigt sant...och "What's happen in Munktell...STAYS in Munktell."

/ Er åldrande bloggare

3 kommentarer:

  1. Skulle vilja se bilder från den banketten ;-)

    SvaraRadera
  2. Stuteriägare på bordet stämmer. Rolands danskupp likaså. Men nog var det ASVT:s eleganta ordförande som Magnus Bäcklund föll för! Resten hände nog på O´Learys där det efterfestades....länge....

    SvaraRadera
  3. HP,
    Hittade en 30min dokumentär på NRK om K Håkonsen & Spiker (& Rex Rodney). Kanske intressant:

    http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/21730
    Ulf Lindström

    SvaraRadera