torsdag 17 februari 2011

BAS & kommentar

BAS-organisationerna lyfter frågor till förtroenderådet. Det är sex frågor som de vill att förtroenderådet ska ta upp. BAS ställer inte bara frågor, utan bland annat vill de aktiva diskutera hur BAS tillsammans med sällskapen ska kunna påverka men också ta ansvar för svensk travsport. Läs mer här!

Fick en kommentar av Jonas
(kul att "alla" är helt anonyma) på mitt inlägg om helsyskon.
"Om jag förstått saken rätt delar helsyskon 36% av sina gener. Det låter inte helt logiskt men det är vad jag läst. ( källa saknas dessvärre)"
Jag håller med dig om att det låter ologiskt. Min källa är Torvaldur Arnason och jag tror att det finns fler som kan styrka att det i genomsnitt är 50% för helbröder. IHBC.se är för övrigt en jättebra sida, även om den kanske inte är den snyggaste. Inte heller så lätt att hitta vissa saker på den, men det finns mycket positivt på den. Nedan en länk till en tabell för släktskapsgrad.
http://www.ihbc.se/app/servlets/tableslaktskapsgrad.html

Fick nu ytterligare en kommentar någon som vill vara Anonym.
"Det jag hört i denna fråg om helsyskon är att många inte tror på konceptet om flera blir bra och samma tränare äger hästarna.

Då anser många att man inte riktigt kan skilja stammen från den som tränar på ett bra sätt. Typ exemplet är hästarna som j*p har som har samma mamma och pappa flera gånger. Är hästarna så bra eller är det j*p som ligger bakom dessa hästar som är en skicklig tränare?"
Det finns alltid både en miljöfaktor och en arvsfaktor. Exempelvis har "Antal starter" en relativt låg arvbarhet "0,18", vilket gör att miljöfaktorerna "0,82" har mycket större betydelse. "Prissumma per start" är den parameter i BLUP som har störst påvisad arvbarhet med "0,44", vilket är en mycket hög arvbarhet. Fortfarande har miljöfaktorn ändå en något större betydelse, "0,56". Det räcker inte med att köpa den bästa avkomman, om den inte ges tillräckligt bra möjligheter av tränaren.
Läs mer om avelsindex och arvbarhet här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar