tisdag 1 februari 2011

Tiffany Brodda

Tiffany Brodda startade som favorit i Silverdivisionen den 22/1 på Bergsåker. Loppet vanns av Q.Forty Five från ledningen, som var riktigt bra. Däremot råder det lite skiljda meningar på hur väl Tiffany Brodda presterade den dagen.

Måldomarnämnden förhörde Erik Adielsson angående prestationen efter loppet. "Förklaringen godkänd". De tyckte alltså att förmodligen att hon hade varit "usel" eller åtminstone anmärkningsvärt dålig.

I ATG Live tyckte kommentatorerna att hon var stinglös.

Saxat från travnet.se efter loppet: "- Hon var inte alls som bäst idag." - Skötaren Tuulia om sin passhäst Tiffany Brodda som blev oplacerad.

Saxar ur dagens Travronden inför V64-starten på onsdag:
"Tiffany Brodda var duktig på Jägersro, men gick inget vidare på Bergsåker senast. Vi hade nog väntat oss lite mer av henne och sätter ett litet frågetecken för formen.", säger Reijo Liljendahl.

Alla är synnerligen överens om att Tiffany Brodda underpresterade i sin senaste start.

Jag vill dock gå emot strömmen och hävda att hon gjorde det riktigt bra i sin senaste start. Om det vore min häst skulle jag inte alls vara orolig för formen. Jag såg loppet än en gång i lopparkivet och klockade henne. Såhär ser jag på hennes prestation:

"Erik Adielsson styr på i 3e spår ungefär 1100m kvar. Tiffany Brodda går alltså de sista 1100m i konstant 3e spår. Jag klockade henne till i underkant 1.13, sista 1100m och sista 500m gick 11,3."

Hennes rekord är 1.12,7a/1609m som sattes under Elitloppsdagen i somras. Nu gick hon i "rekordfart" de sista 1100m i TREDJESPÅR i januari. Lite skillnad på de yttre förutsättningarna alltså... Jag vet inte vilka förväntningar som finns i stallet och bland måldomare på Tiffany Brodda, men jag tycker hon gjorde ett fantastiskt lopp i skymundan.

Jag hoppas att Erik Adielsson är medveten om vilken prestation Tiffany Brodda gjorde senast, så att han kör därefter på onsdag.

Svaren på kommentarerna får vänta tills imorgon. Jag ville bara försvara Tiffany Brodda...

7 kommentarer:

  1. Håller helt med om Tiffany, jag blev lite förbryllad av Eriks negativa kommentar efter loppet. Att måldomarnämnden förhörde Erik för detta men inte Robert Bergh efter den tydliga stallkörningen på V75 är för mig en GÅTA...
    /mvh Micke

    SvaraRadera
  2. Klart Bergh eldade på vad han kunde. Att ta upp en mör häst i sista sväng gör väl ingen i det läget. Då hade han ju kunnat riskera att få med sig en matlapp istället för en andraplats.

    SvaraRadera
  3. Jag erkänner att jag är staketkusk MEN min uppfattning är att Bergh vänder sig om 350m före mål, ser att det inte finns något hot förutom den i rygg. Sedan gasar han allt vad han kan istället för att låta hästen löpa vidare i samma tempo. Jag talar alltså inte om att Bergh behöver ta upp sin halvsega häst på bettet, utan snarare att inte tokköra på honom när enda hotet finns i rygg. En tydlig stallkörning i mina ögon...
    /mvh Micke

    SvaraRadera
  4. Å andra sidan, om han vunnit och Staro varit två eftersom han kört undan 50 kvar. Hade det förändrat något för Bergh?

    Spelar inte så stor roll med såna här fall där man logiskt sett kan göra hur som helst som kusk i ledningen. Vi har ju sett många fall där en kusk kör undan i ledning och blir avslagen av den i rygg. Däremot var det ju inte så i Åkes fall (Drottningens) där han gick ut ett spår i sista sväng. Klarar man inte av att straffa i ett sånt fall så är man illa ute.

    /Henrik

    SvaraRadera
  5. Härlig vinnare, tack för den!

    //Saddle Ridge

    SvaraRadera
  6. Henrik skriver: "Å andra sidan, om han vunnit och Staro varit två eftersom han kört undan 50 kvar. Hade det förändrat något för Bergh?"

    Men vi pratar inte om utfallet för Stall Bergh!? Jag pratar om spelsäkerheten för alla som spelar på hästar i Sverige. Vad jag vet så har vi inte spel på stall (flera hästar) i Sverige och därför är det oerhört viktigt att varje ekipage kör för bästa möjliga placering! Henrik, jag tycker att din kommentar tyder på att du egentligen håller med mig... :-)

    Saddle Ridge, din kommentar visar på ett annat problem. Dvs att många "rycker på axlarna" åt problem som finns, när det gynnar sina egna spel. Spelet i loppet verkar styra åsikten i just det ärendet...

    /mvh Micke

    SvaraRadera
  7. Jo men man måste väl rimligen tjäna nåt på sin manöver. Som i Svanstedts fall, offra en bättre placering med sin häst för en annan som då fick vinstchans.

    Det måste väl vara nån som skor sig på detta, vem är vinnaren. Ingen som kunnat påverka situationen.

    Nej, bättre att fokusera på tillfällen då folk kör irrationellt, att folk eldar på vad som går med en seg häst har jag full förståelse för.

    Köra allt som går och vara sämst tvåa eller ta upp och riskera bli stående med en matlapp...Hmm

    SvaraRadera