tisdag 8 februari 2011

Nya uppfödare?

Först en annan sak... Jag har lagt in samtliga Grupp 1-lopp i Europa i iCal. Vill du ladda ner filen med dessa lopp, så finns den här!

Jag gick och funderade lite... Vad behövs för att skaffa nya uppfödare?
Vad kan man locka dem med och hur kan man ge dem en bra start? Nu ska jag redan innan säga att detta kanske är svårt att genomföra, men inte omöjligt. Det kanske går att göra en "spin-off" på idén och applicera det på ett annat sätt? Starta nya tankebanor? Lite brain-storm...

När jag fick höra att Dubai World Cup-vinnaren Gloria de Campeao skulle uppstallas på Alebäck för en kostnad av 25.000 kr vid levande föl...då tänkte direkt: Oj, TÄNK om vi hade haft ett fullblodssto! Jag började direkt tänka på om det vore möjligt för oss att KÖPA ett fullblodssto för att kunna vara med om denna möjlighet. Insåg direkt att det inte var speciellt möjligt om vi inte skulle byta bort vårt varmblodssto och kanske även tävlingshästen. (Det senare INTE aktuellt, om jag vill bo kvar på samma adress som min fru.)

Jag blev direkt intresserad av fullblodsavel och tänkte tankar om att skaffa ett fullblodssto. Detta trots att jag aldrig tidigare varit speciellt intresserad av fullblodsavel. Jag tror inte att jag är ensam om detta, eftersom jag hört att fler travhästuppfödare (som har bättre ekonomi än undertecknad) köpt fullblodsston för att kunna använda Gloria de Campeao. De insåg potentialen och fick ett intresse...

När Gloria de Campeao flyttar till Brasilien kommer han att kosta ca 30.000...dollar! Han kostar alltså bara 12% av denna summa i Sverige.

Hur skulle man kunna översätta detta på varmblodsaveln? Hur skulle man kunna genomföra detta? Jag tänker att det vore möjligt med att erbjuda världens bästa avelshingstar till motsvarande rabatt för nya uppfödare. Lek med tanken att erbjuda följande fiktiva lista för nya uppfödare.
  • Muscle Hill, 10 platser, 25.000 kr
  • Donato Hanover, 10 platser, 20.000 kr
  • Going Kronos, 10 platser, 12.000 kr
  • Love You, 10 platser, 11.000 kr
  • Ready Cash, 10 platser, 8.000 kr
  • Järvsöfaks, 10 platser, 2.500 kr
  • Moe Odin, 10 platser, 2.500 kr
Vem ska subventionera priserna? Ja, detta paket innehåller en subvention på knappt sex miljoner kr. (Det är väl inte omöjligt att förhandla ner priset, om man köper 10 platser hos resp. hingst? Det blir reklam för de hingstar som väljs ut.) Personligen, tror jag att dessa sex miljoner gjort mer gott för Svensk Travsports framtid, än att krydda prispengarna i Guld och Silver. Är det egentligen en utopi att staten skulle gå in med dessa sex miljoner om en satsning? I Frankrike finns det stuterier som ägs av staten som köper in avelshingstar. Här handlar det om en årlig satsning.

Jag inser att det såklart finns problem. Vem är en ny uppfödare? Det kommer i så fall att skrivas över ston på släktingar och vänner som "måltavlor" för att få komma åt denna subvention. Det går naturligtvis att komma runt med olika reglementen, men det blir säkert krångligt. Sedan vore det genetiskt slöseri att låta ston med mycket låg avelspotential att gå till dessa hingstar, så det krävs nog ett urval att stomaterialet också. (BLUP-krav?) Dessa nya uppfödare skulle ha stora möjligheter att få en bra start på sina verksamheter och därmed också en framtid som travhästuppfödare.

Potentialen för detta paket är upp till 70 nya uppfödare av travhästar! Jag är medveten om att det även krävs (akut) "vård" av befintliga uppfödare. Det kanske går att fördela platserna hos hingstarna "50/50" mellan nya och befintliga uppfödare? Man skulle kunna ha en slags "ansökan" till dessa platser?

Hur galen är tanken? Går det att spinna vidare på idén? Fördelar och nackdelar?
Kommentera gärna!

3 kommentarer:

  1. Bästa sättet att få mer uppfödda hästar är ...
    1 se till att få fler köpare som kan / vill betala för avkommorna så att man kan gå plus.
    2 skapa bättre marknads platser för att sälja sin häst. Allt är inte bara auktioner.
    3 hjälpa till att skapa avtal med hingst ägare , stuterier foder försäljare med rabatterade priser.
    4 gynna " svensk födda" avkommor upp till en viss ålder.
    5 Se till att ston kan tjäna mer pengar och får likvärdiga pengar som hingstarna i insats loppen.

    Men som sagt var ....
    mer hästägare , mer sålda hästar , bättre priser till säljaren. Då kommer fler avkommor att födas automatiskt

    SvaraRadera
  2. Anonym: Du säger många "klokord" !!

    Fast det är synd att folk i allmänhet inte kan vara seriösa om det kommer nya system som skulle kunna gynna uppfödare på ett snabbt sätt, men jag håller med måltavlor skulle med säkerhet finnas:(

    SvaraRadera
  3. Håkan, är inte unghästprestationer viktigast? Hur kan då Gloria De Campeao vara intressant? Har väl sprungit in sina pengar som äldre.....

    Annars gillar jag dina idéer du tänker nytt! Roligt koncept du föreslår värt att testa.

    SvaraRadera