fredag 3 september 2010

Björnjakt och att möta travet

Björn och Björn har en sak gemensamt, förutom förnamnet. Båda har körlicens. Han som heter Goop vinner mest lopp i Sverige varje år. Han som heter Persson (vi är inte släkt, såvitt jag vet...) jagar efter drygt 100 försök fortfarande sin första kuskseger. Matfors-amatören valde att satsa på sig själv och att försöka utvecklas som kusk. Det blir allt färre "Björn Persson" i svensk travsport, tyvärr. Tidigare vimlade det av amatörer som körde själva i loppen. Jag hävdar bestämt att just dessa är "publikmagneter". Deras arbetskamrater, släktingar, vänner (som normalt inte har ATG-konto och ser på "liven" = ny banpublik) och framför allt ovänner kommer till banan för att se "Björn Persson" lyckas eller misslyckas. Att Ulf Ohlsson kommer på Umåker och tar en trippel, drar inte så mycket publik. Standardsvar i vinnarcirkeln och ny häst...så rullar det på. För honom kommer det nya försök redan nästa dag.

Zsport.se i Östersund gjorde en intervju med Björn Persson. Läs den här!

En annan kusk, Erik Adielsson har jag haft fokus på i bloggen sista tiden. Onsdagen på Solvalla innebar sex styrningar, men ingen seger. Segerprocenten som gift man för Erik är nu nere på 4,2%. Kom igen, Erik! Nu är det hemmabanan hela helgen, så vi får hoppas att det vänder uppåt. Kanske blir det en gul kavaj på söndag? Inte alls omöjligt...

Läste på twitter att Erik var missnöjd, över att det läckt ut att han och Disa väntar tvillingar. Jo, jag har skrivit om det här. Jag läste om det på travnet...

Detta för mig "osökt" in på ett föredrag som Remy Nilson höll på Bergsåker förra helgen. Det står mer om föredraget på asvt.se, klicka här!

Nej, jag var inte där och lyssnade. Jag har bara läst artikeln som jag länkar till. Det handlar om att få fler att möta hästen och travet. Travsporten: - är bra för unga, - är en publiksport och - är en folkrörelse.

Frågan som man bör ställa sig är, HUR kommer man i kontakt med travsporten? Jag lyckades komma in i travsporten via en amatör i byn som jag bodde i. Där fick jag chansen att provköra häst och då blev man ju snabbt fast. Då fanns det 4-5 amatörer som höll till i byn. Nu är det noll... Knappast unikt! Min fru kom in i travsporten via en amatör som lät henne följa med och åka häst, följa med på trav o.s.v. Jag tror de flesta aktiva som jag känner har kommit in just via DENNA väg. Här i Röbäck var det för några år sedan nästan hopplöst att få stallplats för en travhäst. Nu finns det tomma boxar i vart och vartannat "amatör-stall". Rekryteringsmöjligheterna minskar... Ska ansvaret på rekrytering läggas på proffsstallen? De som sliter häcken av sig för att hinna köra lunchtrav i Boden ena dagen, kvällstrav på Bergåker kvällen efter. Sedan lunchtrav i Skellefteå för att stressa hem till provloppen på Umåker på kvällen.

Jag är rätt övertygad om att det var förödande för amatörerna när STC gick ut och hotade banor om nedläggning. Jag sa det då och står fast vid detta, att de förstod inte vilka konsekvenser som det innebar. Det måste satsas hårdare på prispengarna i VARDAGSTRAVET. Fortfarande kör exempelvis Skellefteå vanliga lopp med 10.000 kr i förstapris. Hallå! Jag tog min första tränarseger för 10 år sedan och då var förstapriset 18.000 kr. Visst är det bra att prispengarna höjts i V75 och framförallt höjningen inom V65. Jättebra! Det hjälper dock inte "massan" som finns ute i byarna. Primärt kanske dessa amatörer inte höjer kvalitén på svensk travsport till nya höjder, men på sikt så tillför de publik, aktiva och potentiella hästägare. De tre punkterna som banorna och ST jobbar för att bibehålla/rekrytera. Det läggs massor av resurser på detta, ibland nästan lite desperat.

De flesta av de amatörer som fanns i byn höll även på med uppfödning, om än i liten skala för och eget bruk. Även deras uppfödning har upphört helt.

Nu kör min dåvarande hemmabana V75 bara vartannat år. Svensk Travsports största reklampelare visas istället upp en extra gång på Bergsåker. Istället för "årets höjdpunkt" på "den lilla banan" hamnar den dagen istället lite slentrianmässigt bland de övriga fem V75-dagarna på "den stora banan". Logik? Visa upp V75 på så många banor som möjligt, så ofta som möjligt. Det är fastslaget av ATG att det har marginell skillnad på omsättningen, oavsett vilken bana som kör V75.

Jag fortsätter imorgon på det inslagna temat, "att möta travet"...

1 kommentar:

  1. Ang rekryteringen av nytt folk till travsporten...

    Du skriver i din blogg "Ska ansvaret på rekrytering läggas på proffsstallen? De som sliter häcken av sig för att hinna köra lunchtrav i Boden ena dagen, kvällstrav på Bergåker kvällen efter. Sedan lunchtrav i Skellefteå för att stressa hem till provloppen på Umåker på kvällen."

    Mitt svar på frågan är JA - Självklart!

    Vad menas egentligen med "sliter häcken av sig"?
    Är det det man gör om man reser mycket, eller vad åsyftas? Okej, jag förstår att din tanke är att mycket tid går åt i yrket som travtränare och absolut, det köper jag.
    Men i vilken annan bransch kan man lägga över ansvaret på att skaffa nya kunder på någon annan???
    Svaret är ingen, och att begära att så skulle vara fallet inom travsporten är att sticka huvudet i sanden å det allra grövsta.

    Nej nyrekrytering ligger till mycket stor del även på travets aktiva. Kan inte DE motivera till att skaffa hästar och att sätta dessa i träning, vem kan då lösa den uppgiften?

    För övrigt, tack för bemötandet av senaste kommentaren! Kul om detta kan utvecklas till allt mer levande blogg!

    Mvh Dan

    SvaraRadera