fredag 10 september 2010

Tatuering och monté

Blev uppringd av en bekant som bad mig gå in på Trav365. Började ana oråd... Vad har de nu hittat på? Fick dock bli glatt överraskad när jag fick se denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article7758666.ab

Killen som vann 10 miljoner på V75 när Youpie segrade i V75-7 på Solvalla ska tatuera in namnet "Youpie" på sin överarm. Ganska häftigt, tycker jag!

Kanske dragit namnhistorien förut? Youpie är döpt efter det franska uttrycket "Youpie" som betyder "Jippie", vilket passar utmärkt i sammanhanget. Dessutom är det en lite ordlek på fadern Jobie Tempest-namn.

Det som jag inte berättat är att hästen faktiskt hette Chanceux (betyder "Tursam") i några veckor, eftersom STC inte ville godkänna Youpie som namn. De tyckte att det var för lika "Yuppie" som föddes 1987 och tjänade 8.900 kr. Vi överklagade och ansåg att det skiljde ganska mycket i uttal på [jo:pi] och [juppi]. Överklagan gick igenom!
Annars hade det fått stå Chanceux på överarmen på V75-vinnaren. Tänk om vi döpt honom till "Dalknösens Pålle"? Då hade han kanske övervägt att inte tatuera in namnet?

Jag ska inte säga "vad va det jag sa", men sedan jag skrev följande:
Tight - jag upplever att ryttarna i takt med att de fått lite mer rutin börjat rida allt tightare i loppen. Såg ett lopp från Bergsåker i fredags där det var väldigt nära incidenter flera gånger. Det var nästan så att sadlarna skavde i varandra. I detta lopp fick en häst avlivas pga att han träffades av en konkurrent. Snart händer fler olyckor, om det inte börjar ridas med större marginaler i loppen. Ni är inte odödliga! Sedan kommer det att vara svårt att få status på Montéloppen, om ingen vågar anmäla sina bra hästar pga olycksrisken.
Till hela inlägget
7/9 Olycka på Solvalla
8/9 Stig H kritisk
9/9 Olycka i Gävle

Kanske har ovanstående olyckor helt andra bakgrunder, än vad jag skrev om. Jag har inte bevittnat dessa. Det är i alla fall viktigt att öka marginalerna i loppen, tycker jag. Det gäller både under sadel och för sulky. Tänk både på djuren och er själva!

1 kommentar: