måndag 13 september 2010

Positiva förfrågningar och lite auktion

Glädjande, så kan jag konstatera att jag den senaste tiden fått 4-5 förfrågningar av olika personer som söker ett bra avelssto. Jag kan säga, att det har aldrig hänt förut. Detta inom kort tid och en tid på året när avelssäsongen är över. JÄTTEKUL! Jag håller gärna mina öron och ögon öppna för att hjälpa dessa. Mitt ledord till dessa är att ha is i magen, förr eller senare kommer en riktigt bra möjlighet. Det är lätt att förivra sig. Ett fölsto ska ju vara kvar under lång period (förhoppningsvis), så det gäller att välja med omsorg. Man ska vara kräsen, äckligt kräsen...

Jag har börjat plöja igenom Kriterieauktionskatalogen. Jag har börjat få grepp om torsdagen och det känns ändå som man bara är i början av katalogen. Det kommer att bli ohållbart att göra liknande sammanställning som jag gjort inför Elit- resp. Stochampionatsauktionen, men någon form av kommentarer kommer. Det kan jag lova.

Jag har lite smått börjat titta i katalogen till Lexington Sales också, men bara på nätet. Många godbitar även där att titta på. Ska man köpa häst på auktion i Lexington ska man också vara kräsen, äckligt kräsen. Det är annars lätt att man går över havet efter vatten... Det finns ju bevis för svenska tränare som gjort mindre lyckade satsningar på amerikanska unghästar.

Det går bra för Umåker! Senaste tre månaderna har minst sex olika hästar vunnit lopp med minst 100.000 kr i förstapris. (Fem av dessa amatörtränade!) Då har jag inte räknat in Akseli Lahtinens framgångar i Finland med bl.a. en derbyseger och gulddivisionsseger. Det verkar som flytet smittar av sig!

Råkade hitta ett hemskt klipp på YouTube.
Det verkar som det är ett passgångarlopp från Australien. Här kan man se konsekvenserna av open strectch... Håll koll på hästen som sitter i tredje invändigt med gul kusk. Kolla in målgången...eller de kom aldrig i mål. Usch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar