tisdag 7 september 2010

Not a Joke!

Det blev ett lika häftigt Derby som jag hade hoppats på! Absolut ett minne att bära med dig när det "äntligen" blev hemmaseger i Derbyt på Jägersro. Erik Adielsson fick äntligen vinna Derbyt, vilket jag uppskattar. Hoppas att det blir ketchup-effekt för honom efetr några segerfattiga veckor. Lutfi Kolgjini har (i alla fall enligt Sydsvenskan) inte fått in en enda krona i Derbyfinalerna tidigare. Gissar att detta kändes extra skönt! Äras i vinnarcirkeln gjordes även hästens vårdare, Luddes sambo, Anna Svensson! Hon har gjort ett kanonjobb med den "något" besvärlige hingsten.

Joke Face är efter Elithingsten Viking Kronos som härmed fick sin andra raka Derbyvinnare. Modern är franskfödda Kalmie Melody som var en riktigt framgångsrik tävlingsindivid. Hon tjänade drygt 150.000 EUR och vann bl.a. Fyraåringseliten för ston på Solvalla 2002. Joke Face har 27,27% franskt och en låg inavel, 4,472%. Ska och nämna att tvåan, trean och fyran saknade franskt blod.

Viola Silas imponerade igen! Jag pratade med Tommy Norén från Stuteri Broline i helgen och undrade om han märkt av någon "Viola Silas"-effekt på Lindy Lane. Det kunde han inte direkt påstå. I alla fall jag skulle gärna testa att skicka ett bra sto efter Spotlite Lobell med lite franskt i sig till Lindy Lane. Det finns ju en hel del sånna, exempelvis Hilda Zonett...

Måste skriva en rad eller två om Ponnyloppet som blev dramatiskt. Ledande Boden-ekipage Razmus Raid och Amandah Andersson ledde loppet varje meter i en överlägsen stil. Raider-valacken travade inte som bäst och galopperade kort på upploppet. Domarna väntade länge med att kungöra resultatet. I Ponnytrav är det tydligen tillåtet med max 20m galopp de sista 100m. Inte helt lätt att bedöma... Domarna valde i alla fall att fälla och segern gick till Hwitstjärna och Jenny Malmqvist från Gotland. Misstänker att det var en lååågresa hem till Boden för stackars Amandah och hennes Razmus Raid.

Igår debuterade jag som suppleant på ett styrelsemöte för ASVT. Mycket intressant! För en rookie, så vet man ju inte så mycket om hur det fungerar i en styrelse. Det kan ju variera ganska kraftigt. Det var bra dagar inför mötet här i Malmö och jag kände mig välkommen i styrelsen och man hann lära känna övriga ledmöter och suppleanter, innan vi klev in i möteslokalen. Utan att gå in i detalj på styrelsearbetet, så anser jag att det är ett öppet och bra klimat i ASVT:s styrelse. Jag tycker att det känns riktigt bra.

Det får räcka så för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar