fredag 17 september 2010

Statistik avelsindex

På asvt.se finns nu ny statistik över avelsindex för ston.
Här finns artikeln
Här finns tabellen

Det är såklart fantastiskt för en BLUP- och statistiknörd som mig. Jag har gjort ett diagram av dessa siffror. Jag misslyckades med att få in årtalen i x-axeln, men diagrammet är från 1960 till 2006. Jag har också märkt ut några toppar med ston som stuckit ut. Klicka på bilden för att förstora den.

Det är rätt intressant att se utvecklingen av den varmblodiga travhästen.

Under dessa 47 år har medelindex ökat med 33,33 enheter, i snitt 0,71 enheter/år.
De senaste åren har ökningen varit större än detta snitt.
Senaste 30 åren - snitt 1,00 enheter/år
Senaste 20 åren - snitt 1,06 enheter/år
Senaste 10 åren - snitt 1,09 enheter/år

En intressant iakttagelse är det här med när den gamla avelsvärderingen infördes. Om jag inte är ute och cyklar på tunn is, infördes den 1985.
Om vi ser på avelindex mellan åren 1960-1985 (innan avelsvärderingen) så har medelindex ökat med i snitt 0,36 enheter/år.
Om vi istället tar åren 1986-2006 (efter avelsvärderingen) så har medelindex ökat med i snitt 1,08 enheter/år.

Hur kommer det nya avelsvärderingssystemet att påverka avelsindex i framtiden?

Igår fick jag auktionskatalogen till Lexington Selected Yearling Sales.
Den innehåller drygt 800 hästar, så det är diger läsning att ta tag i. Cirka hälften är pacers, så man skulle kunna säga att jag pluggar auktionskatalogen på halvtid? Det ska i alla fall bli intressant att se hur det fungerar på en auktion i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar